Pokračovat k obsahu
Jakub Schikaneder (1855–1924) Loučení na břehu mořském

olej na plátně
1922–1924
vpravo dole
86 × 137 cm

Vyvolávací cena5 500 000 Kč Kladívková cena6 600 000 Kč
85. aukce, číslo katalogu 182 Dílo Jakuba Schikanedera, ojedinělého tvůrce umělecky činného takřka rovným dílem ve století 19. i 20., od svého počátku postupně krystalizovalo, nacházelo nové podněty a neustále se vyvíjelo až do autorova skonu, a to zcela výjimečně bez stagnace pozdní tvorby známé v mnoha jiných příkladech. Technicky dokonale připravený pražskou Akademií i studiem v Mnichově nejprve vyjevil svou silnou angažovanost výjevy sociálně kritickými, následně se mu staly inspirací osamělé ženy v krajině, tiché večery, obrazy opuštěné krajiny a nakonec i teskné městské interiéry ovlivněné jeho osobně prožitým vztahem k Praze a jejím mizejícím krásám. Spojujícím prvkem všech těchto fází nebylo jen romantické zachycení a projekce momentálních nálad, ale spíše hluboká introspekce do pocitů a bolesti člověka a sdělnosti konkrétního místa. Podzim života kryjící se s poslední tvůrčí dekádou prožil Schikaneder v ústraní od veřejného života, kdy sice stále ještě učil na Uměleckoprůmyslové škole, ale své styky omezil na úzký okruh přátel a sběratelů, kteří měli přístup do jeho ateliéru. V druhém desetiletí 20. století si ovšem zamiloval ostrov Helgoland na severním pobřeží Německa a opakovaně se tam také vracel a čerpal novou inspiraci. Zlomovým byl v tomto směru rok 1922, kdy po dlouhých 37 letech ukončil svou pedagogickou činnost a společně se svou ženou si nechal vystavit nový pas, který bohatě využili k cestám na pobřeží Severního moře a již zmíněný ostrov Helgoland, jenž zásadně ovlivnil poslední etapu jeho díla. Schikanederova mysl zde nacházela potřebný klid, jejž přetavil v řadu mnohdy velkoformátových kompozic s dominujícím pobřežím zpravidla dobývaným neklidným příbojem. Zajímavé a zároveň příznačné je, že jako městský člověk a příslušník moderní civilizace ani zde nikdy nehledal nehostinnou volnou přírodu, ale ukotvoval nespoutaný mořský živel na rybářském molu nebo výběžku pevniny. Pevnině pak propůjčoval pocit bezpečí v poklidu korzujícími lidmi nebo výsostně symbolicky dominujícím majákem či signální věží. Přesně do této části autorovy tvorby spadá i představované plátno nesoucí poetický název Loučení na břehu mořském. Tato práce zároveň velmi úzce zapadá do konvolutu maleb zachycujících nejspíše tutéž lokaci, publikovaných recentně v odborné literatuře (V. Hulíková, ed.: Jakub Schikaneder, 1855–1924, Praha 2012, kat. č. 162–166). Autor zde předkládá velmi osobitý deníkový záznam, v němž jako by zhmotňoval rozpoložení své zralé malířské duše. To vše aniž by ustoupil od kvality a základních principů charakterizujících nezaměnitelně jeho styl – matný svit, pastelová splývavá barevnost a nenapodobitelná měkkost tvarů hovoří o neztenčených silách malíře světových kvalit. Představované dílo má nezpochybnitelné galerijní hodnoty, a může tak být ozdobou každé významné sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. PhDr. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza prof. PhDr. T. Vlčka, CSc. Dále přiložena restaurátorská expertiza a znalecký posudek z Národní galerie Praha.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.