Pokračovat k obsahu
Toyen (1902–1980) Jarmark

olej na plátně
1925
vpravo dole
55 × 47 cm
rám

Vyvolávací cena12 000 000 Kč Kladívková cena25 200 000 Kč

Slavné, naprosto unikátní plátno je jedním z nejzásadnějších obrazů, které Toyen ve 20. letech vytvořila, a je tak na trhu zcela jedinečným dílem této ikonické umělkyně. Malba vznikla v druhé polovině roku 1925, tedy ještě před odjezdem Toyen do Paříže, kde získala světový věhlas a zařadila se mezi tamní avantgardu. V předloženém obraze je již patrné velmi progresivní směřování tehdy teprve 23leté malířky, jež zřetelně vyhranila svůj výtvarný projev směrem k abstraktnímu tvarosloví, jímž ovšem stále vyjadřovala náměty, které byly typické pro teoretické programy raného Devětsilu, do něhož roku 1923 vstoupila společně s Jindřichem Štyrským. Jednalo se zejména o témata související s tržišti, cirkusy a pouličními kejklíři, se specifickým městským ruchem. Na plátně rozehrála Toyen skrze redukci iluzivního prostoru fascinující hru forem a barev, prostřednictvím jejich propojování a prorůstání sledovala množství mikrotémat týkajících se vztahu barevných ploch, a i jednotlivých horizontálních a vertikálních rovin. Abstrahujícími kruhy a vlnovkami reaguje na trendy evropské malby a jasně tak směřuje k nefigurativním tendencím. Tento obraz můžeme vnímat také jako jeden ze zřetelných momentů, které nasměrovaly autorčin další vývoj směrem k artificialismu. Sběratelskou atraktivitu díla podtrhuje provenience z pozůstalosti malířky, prodávané 21. 6. 1982 aukčním komisařem Vincentem Waplerem v Paříži (Succession Toyen, Vincent F. Wapler, 21. 6. 1982, pod názvem Composition Géometrique, kat. č. 14). Obraz je součástí aukčního katalogu a nese pozůstalostní razítko na zadní straně. Tato skutečnost byla potvrzena samotným Vincentem Waplerem, ale také přítelkyní Toyen Annie Le Brun, která plátno našla v rukopisném soupisu Toyen, jejž vedla malířka od 20. let až do své smrti a jenž je hlavním pramenem při posuzování autentičnosti jejích obrazů. Dílo vlastnila umělkyně po celý svůj život a v jejím ateliéru se nacházelo na čestném místě. Plátno bylo také opakovaně vystavováno; poprvé na výstavě Jindřicha Štyrského a Toyen, která se uskutečnila v pařížské Galerie d'Art Contemporaine (27. 11. – 10. 12. 1926) pod názvem Fete foraine. Obraz byl reprodukován v monografiích a katalozích výstav Toyen: Štyrský a Toyen, Moravská galerie v Brně, 1966 (obraz byl reprodukován v katalogu, avšak nefiguroval fyzicky na výstavě); Štyrský, Toyen, Heisler, Centre Georges Pompidou, Musée national d'art moderne, Paris, 1982, str. 13 (pod názvem La Foire); Rita Bischof: Toyen, Neue Kritik Verlag, KG Frankfurt am Main, 1987, obr. 2; K. Srp: Toyen, Argo, 2000, str. 36, obr. 28. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Tento obraz, společně s několika dalšími díly z konce roku 1925, je tak jejím zřetelným přechodem k artificialismu. […] Jarmark je skvělou ukázkou výtvarného projevu Devětsilu. Přesahuje však svou dobu, jejíž základní rysy v sobě ztělesňuje. […]“).

91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.