Pokračovat k obsahu
Max Švabinský (1873–1962) Idyla v ráji

olej na plátně
1923
vlevo dole
55 × 72 cm
rám

Vyvolávací cena2 500 000 Kč Kladívková cena3 000 000 Kč
85. aukce, číslo katalogu 197 Švabinského Idyla v ráji je ukázkou toho nejkvalitnějšího a v mnohých ohledech i zcela charakteristického z autorovy meziválečné tvorby, v níž s originalitou, talentem, nenapodobitelným vnitřním nábojem, se zručností a vitalitou jednoho z nejvýznamnějších českých tvůrců své doby syntetizoval v jeden harmonický celek své figurální i krajinářské vzdělání z pražské Akademie. Zpřítomněn je zde snový archetypálně platný výjev hovořící o dávném uspořádání věcí spočívajícím v prapůvodní nevinnosti světa a z ní vyplývající vzájemné harmonii všech jeho jednotlivých elementů: přírody, bujných rostlin, zvěře bez bázně i člověka dosud prostého fíkového listu. Navzdory tomu, že bychom mohli v kombinaci použitých barev a v sumárním provedení širokých ploch i detailů hledat inspirace francouzským fauvismem či představiteli tzv. naivního umění, je přesto nutné plně ocenit Švabinského originalitu i sveřepost, s nimiž vyslovoval touhu po tropech a projektoval svoji vnitřní představu harmonického rodinného života. To se na většině kompozic tohoto druhu projevuje i tím, že zobrazeným mužům či satyrům a milovníkům ženských i přírodních krás propůjčoval vlastní portrétní rysy. Švabinského Idyla v ráji jistě není solitérním zjevem v rámci autorova díla. Naopak je důležitým a logickým bodem na vývojové námětové linii pramenící v sérii tisků k Rajské sonátě, zachycujících snové exotické ráje v jejich prvotní nezkažené podobě, a vrcholící slavným velkoformátovým plátnem Žně, poukazujícím na odkaz barokní malby a Švabinského snahu o formování ideálního modelu české krásky v ideové návaznosti na odkaz Josefa Mánesa. Toto vskutku galerijní plátno bylo opakovaně prezentováno na zahraničních i tuzemských výstavách, jak dokládají štítky umístěné na rubové straně slepého rámu (Max Švabinský, Soubor prací, 69. Výstava SVU Mánes, Obecní dům, listopad–prosinec, 1923, kat. č. 21; Max Švabinský, Souborná výstava díla, SVU Mánes, červen–září 1932, kat. č. 58; Pittsburgh, USA, Carnegie Institute, 1926, č. 281; Benátky, XVII. Esposizione Internazionale d'Arte della Cittá di Venezia, 1930, č. 163; dále byl obraz podle razítek na zadní straně zapůjčen na skupinové výstavy v Paříži či v Lublani), a byl publikován v odborné literatuře (Štencovo Umění II, 1929, str. 327; F. Žákavec: Max Švabinský II, Praha 1936, frontispice; M. Švabinský, K. V. Herain: Malíř Max Švabinský, dvacet pět obrazů s poznámkami o době a díle, Praha, 1945, obr. č. 15; L. Páleníček: Okouzlený satyr, Praha 1972, obr. 20). Při konzultacích posouzeno prof. PhDr. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.