Pokračovat k obsahu
Josef Drahoňovský (1877–1938) Konvolut šperků a váza

Vyvolávací cena350 000 Kč Kladívková cena350 000 Kč
85. aukce, číslo katalogu 62 1) Náramek s gemou, křišťál, zlatá montáž, diamantové routy, před rokem 1930, sign., 3,6 × 2,6 cm2) Prsten s gemou s motivem alegorie hudby, růžový křemen, zlatá montáž, diamantové routy, před rokem 1930, sign., 3 × 1,2 cm3) Kravatová jehlice s gemou s ženským profilem, křišťál, zlatá montáž, diamantové routy, před rokem 1930, sign., 2,5 × 2 cm4) Váza VITA IN ARTE, broušené sklo, 1934–1935, sign. ve vyrytém přípisu „Marečkovi na památku 12. XI. 1935 J. Drahoňovský“, 23 cm V mnoha ohledech výjimečný soubor tří šperků a jedné vázy spojený se jménem asi největšího českého glyptika moderní doby Josefa Drahoňovského představuje dílo autora, jenž byl mj. inspirován Augustem Rodinem či Aristidem Maillolem, obecně pak proudem novoklasicismu. V oblasti glyptiky do kamene, skla a polodrahokamu, které se intenzivně věnoval po roce 1918, patřil k jejím zakladatelům se světovým významem. Vrcholu dosáhl jemnými díly v polodrahokamech, křišťálovými gemami rytými do ametystu a kamejemi v onyxu a karneolonyxu. Tři představované gemy vznikaly pravděpodobně postupně od poloviny 20. let 20. století, broušená váza potom o něco později v polovině 30. let. Každý z těchto artefaktů tematicky velmi ilustrativně odráží Drahoňovského celoživotní zaujetí klasickou kulturou a uměleckými formami starověkého Řecka. Jindřich Čadík v autorově monografii tento osobitý styl charakterizoval velmi trefně jako „tvarovou archaizaci moderních myšlenek“. Předkládané gemy jsou všechny shodně zdobeny v secesním stylu neseném zlatou montáží s motivem lipových větviček a drobnými diamantovými routami. Podobu montáže navrhla umělcova choť Marie, která ji ve svých vzpomínkách nazvala „symbolem slovanství“; považovala gemy rovněž asi i z tohoto důvodu za nejcennější práce svého muže a označovala je za „rodinné šperky“. V dějinách moderního šperkařství a umění obecně tak vznikla ojedinělá manželská spolupráce s výjimečně harmonickým výsledkem. Fasérských prací se v tomto případě ujal pražský klenotník Karel Ebner z Rytířské ulice. Sběratelskou hodnotu tohoto konvolutu potvrzuje i přiložená fotografie rodiny Drahoňovských, kde tyto šperky zdobí Josefa i Marii Drahoňovské. Celý konvolut pochází z pražské soukromé sbírky, kam byl před lety získán přímo z umělcovy pozůstalosti společně s dalšími autorovými díly. Při konzultacích posouzeno Mgr. M. Zíkou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.