Pokračovat k obsahu
Antonín Procházka (1882–1945) Pařížské náměstí v Berlíně

olej na lepence
1907
vpravo dole
64 × 48 cm
rám

Vyvolávací cena1 500 000 Kč Kladívková cena3 400 000 Kč
85. aukce, číslo katalogu 82 Naprosto mimořádná a na trhu vzácně se objevující ukázka rané práce Antonína Procházky jedinečným způsobem dokazuje umělcovu tvůrčí sílu, patrnou již v tomto období jeho tvorby, a zároveň jeho mistrovství v práci s olejem. Procházka byl generačním souputníkem a blízkým přítelem Emila Filly. Po studiích společně vyrazili na cestu za poznáním evropského umění a po návratu se pak připojili ke skupině Osma. Autorův malířský jazyk v tomto prostředí postupně vstřebával znaky expresionismu a fauvismu. Představované plátno Pařížské náměstí v Berlíně pochází z období, které v Procházkově tvorbě znamenalo syntézu uměleckých směrů zažitých během cest, a zejména během jeho berlínského pobytu mezi léty 1907 a 1908, a vrcholících v jeho malířské práci v té době přímo směřující k abstrakci. Máme před sebou nádherný, vysoce moderní obraz, jenž skvěle zachycuje atmosféru jednoho z nejslavnějších berlínských náměstí u Brandenburské brány. Procházka ho v malbě modeluje světlem. Nad zářícími domy, lemujícími náměstí, se vznáší jakýsi světelný opar, vytvářející z celé scény do sebe uzavřený prostor. Oproti tomu tmavá, smrákající se obloha nad městem je měkce prosvětlena žlutými hvězdami. Tato unikátní a sběratelsky i po umělecko-historické stránce nesmírně cenná práce je dokladem toho, jak sugestivně dokázal autor pracovat s malbou a skrze precizně vystavěnou kompozici a až impresionisticky laděným štětcovým přednesem vytvořit dílo velice moderní a svým provedením téměř monumentální. Obraz byl zastoupen téměř na všech stěžejních autorových výstavách. Například byl prezentován na Procházkově samostatné výstavě v pražském Mánesu (1923, kat. č. 1) nebo na autorově retrospektivě v roce 1934 (SVU Mánes, kat. č. 18). V té době již patřil do soukromé sbírky, ze které byl nadále zapůjčován, mezi jinými například na další retrospektivu v roce 2002 (Muzeum města Brna a Moravská galerie v Brně, repríza v pražském Obecním domě 2002–2003, str. 25). Dále je obraz reprodukován v monografii autora (A. Kutal, Praha 1959, obr. 11) a rovněž je uveden v soupise Procházkova malířského díla (M. Macharáčková: Antonín Procházka, 1882–1945, Brno, 2002, str. 304, obr. 49). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Ing. V. Bartošem. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz bývá sice řazen k expresionismu, nicméně svým malířským pojetím spíše odkazuje k raným autorových zájmům, vycházejícím zejména z emotivně přehodnoceného impresionismu, měnícího smyslové vzněty v bezprostřední psychické zkratky, které jsou patrné z temných krátkých tahů vyjadřujících lidské postavy a provozy na ulicích. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.