Pokračovat k obsahu
Běla Kolářová (1923–2010) Žiletka I

asambláž na papíře
1969
vpravo dole
90 × 60 cm
rám, sklo

Vyvolávací cena1 300 000 Kč Kladívková cena1 300 000 Kč
86. aukce, číslo katalogu 50 Nádherná práce Běly Kolářové je naprosto typickou ukázkou tvorby této jedinečné autorky. Kolářová patří k nejoriginálnějším českým umělcům druhé poloviny 20. století. Ve svém díle totiž přinesla vlastní nezaměnitelný projev, vycházející z práce s banálními předměty z domácnosti a s nimi spojenou intimitou. Její výtvarná práce je založena na neustálém zkoušení různých výrazových a technických možností, promítá se do ní každodenní setkávání s drobnostmi ženského světa a domácnosti. Plného uznání se jí dostalo až po revoluci, kdy se její práce začaly ve větší míře prezentovat na zahraničních přehlídkách umění, a dostaly se tak do významných světových sbírkových institucí jako MoMA či Tate Modern. Zájem o Kolářové dílo souvisí jistě také s doceňováním významu žen-umělkyň v poválečném umění, jež se stalo fenoménem posledních let. Již od 60. let se Kolářová věnovala třem zásadním cyklům asambláží, ve kterých využívala patentky, kancelářské potřeby (např. hroty psacích per) a žiletky. Z nich vytvářela na podkladu bílého papíru ohromující optické reliéfy. Formálně dokonalá asambláž Žiletka I před námi ale navíc otevírá metaforické sdělení o citlivosti a zranitelnosti člověka, a posouvá tak Kolářové dílo na hluboce symbolickou úroveň. Práce byla v roce 2006 vystavena v Národní galerii v Praze na autorčině monografické výstavě, v jejímž katalogu je celostránkově reprodukována (J. Valoch: Běla Kolářová, Praha 2006, str. 66). Dále byla v roce 2013 vystavena v londýnské galerii Raven Row. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza prof. M. Klimešové, Ph.D. (cit.: „ […] Žiletky tak tedy představovaly nejen samy o sobě cosi zcela banálního, ale banalitu zvyšovala i skutečnost, že šlo o odpad banality. Odpad nabitý nebezpečnou ostrostí, ale zároveň přísně formalizovaný do podoby minimalistického totemu, znaku možné zranitelnosti, jedné z variant „nové citlivosti“ […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.