Pokračovat k obsahu
Teodor Rotrekl (1923–2004) Kosmos

komb. tech. (asambláž, nitrolak) na dřevěné desce
1965
vpravo dole
122 × 122 cm
rám

Vyvolávací cena250 000 Kč Kladívková cena250 000 Kč
86. aukce, číslo katalogu 201Osobitá ukázka Rotreklovy novátorské tvorby z poloviny 60. let spadá do jeho působení ve skupině Radar, jejímž byl dlouholetým členem a v níž působil až do jejího zrušení. Tento vynikající ilustrátor a malíř, známý především v kruzích fanoušků science fiction, proslul zejména svou vášní k technickým výdobytkům lidstva, které ztvárňoval ve svých futuristických kresbách doprovázejících vědeckofantastickou a naučnou literaturu, jež mu byla obsahově velice blízká a v níž nemá ve středoevropském kontextu konkurenci. Šedesátá léta jsou u Rotrekla považována za vrchol jeho umělecké dráhy, kdy samotná práce štětcem k dosažení požadovaného výrazu umělci již nestačila a pro vyjádření svých myšlenek začal používat jiné než čistě malířské formy a materiály či montoval skutečné přístroje nebo jejich odlitky do svých realizací. Tyto experimenty zbavovaly malbu klasického rukopisu a z výjevů se stávaly spíše objekty-reliéfy. Technicky propracovaná scéna v sobě syntetizuje zmíněné postupy, a jak název napovídá, zavádí diváka přímo na průzkum do nitra vesmíru, ve kterém září výrazné půlkruhy navozující dojem slunečního svitu, které v Rotreklově podání odkazují k neokubistickému tvarosloví. Není bez zajímavosti, že některé z prací z této doby vedou přímou inspirací k francouzskému kubistovi Robertu Delaunaymu, kterého malíř obdivoval. Působivost a celkovou podmanivost dotvářejí plastické kruhové prvky vystupující z plochy a navozující prostorovou hloubku. Celková ikonografie díla je skvělým dokladem malířových fantazií spojených s dobýváním kosmu a velice aktuálně reaguje na tehdejší mezinárodní vývoj v umění, které navzdory režimu vzniklo téměř bez kontaktu se světovou scénou a jež můžeme paralelně přiřadit k tendencím space age i k dobové abstrakci. Obraz byl vystaven na autorově samostatné výstavě Dobývání skutečnosti; obrazy z let 1958 - 1965 v galerii Československý spisovatel v Praze, původním Topičově salonu, kde celkovou atmosféru umocňoval doprovodný zvuk autorem vlastnoručně sestaveného elektrického strojku, jakéhosi počítače návštěvníků, a reprodukovaná konkrétní hudba. Dále byl prezentován v galerii ZB ve Vídni (1967) a poté zůstal v majetku autora. Dílo bude publikováno v autorově chystané monografii doc. T. Pospiszyla, Ph.D., a pochází z pozůstalosti. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza doc. T. Pospiszyla, Ph.D.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.