Pokračovat k obsahu
Joža Uprka (1861–1940) Orání

olej na plátně
kolem roku 1910
vpravo dole
80 × 130 cm
rám

Vyvolávací cena900 000 Kč Kladívková cena1 300 000 Kč
88. aukce, číslo katalogu 26 Joža Uprka se v tomto díle opět představuje jako umělec neodmyslitelně spjatý s folklorem a venkovským lidem, jako malíř fascinovaný národopisem a vesnicí obecně. Zachycen je tu oráč kráčející za pluhem, v záplatovaném těžkém kabátě, se dvěma zapřaženými hnědáky vedenými dívkou či ženou oděnou v podobně záplatovaný kabát, pod nímž však vysvítají tradiční bíločervené krajkové šaty. Tato scéna dominuje jednoduše pojaté krajině brzkého jara ještě prokřehlého doznívající zimou. S neutuchající energií zde Uprka pracuje s charakteristickým rukopisem, jenž je suverénní, dynamicky využívá štětce, přesně konstruuje kompozici na diagonálu a s chutí pracuje s přehnanou světelnou expozicí. Zdá se, že umělec navzdory věrnému podání nevypráví pouze o konkrétní situaci a nevytváří pouhou momentku, ale daří se mu zachytit atmosféru a vztah i vzájemné city pojící jednotlivé aktéry. Celý výjev lze také chápat nejen jako náhodný moment ze života venkovanů, ale i pohledem cyklickým, jenž právě na vesnici hrál a dosud hraje větší roli, než je tomu v rámci lineárně chápaného času městských aglomerací. S historií tohoto plátna se pojí také příběh týkající se prvního majitele obrazu. Byl jím dr. Adolf Hrstka, český lékař a vlastivědný pracovník působící ve Štramberku a podílející se mj. na záchraně pozůstatků štramberského hradu s jeho charakteristickou věží (trůbou). Dr. Hrstka podle všeho Orání získal v období první světové války. Z jeho vzpomínek vyplývá, že nebylo vždy snadné od Uprky nějaký obraz koupit, ovšem Orání, „moje braunky“, jak je dr. Hrstka označoval, pořídil od mistra za 777 zlatých a 7 krejcarů. Ze vzpomínek dr. Hrstky víme i to, že Uprku vícekrát navštívil, a při prohlídce malířova hospodářství mohl dokonce obdivovat „in natura“ i ustájené hnědáky zachycené na obraze, kteří se pravděpodobně objevují i na malbě Vláčení ze sbírek Národní galerie v Praze (1910). To, že byl obraz ve vlastnictví dr. Hrstky, potvrzuje i monogram AH vyvedený tužkou na rubové straně slepého rámu. Autenticitu díla potvrzuje i jeho vystavení a reprodukování v katalogu Jubilejní výstavy Joži Uprky (A. Veselý, Praha, Myslbek, 1931, repro., nestránkováno) a dále jeho přítomnost v odborné literatuře (Š. Jež / J. Obrovský: Joža Uprka, k pátému výročí umělcovy smrti, Praha 1944, pod názvem Na oračce, repro. č. 53). Nejen na základě výše zmíněného, ale i kvůli vzácnému výskytu takto reprezentativních autorových prací na trhu s uměním lze toto plátno označit za výjimečnou sběratelskou příležitost. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a MgA. J. Benedíkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.