Pokračovat k obsahu
Antonín Hudeček (1872–1941) Vazačky klasů

syntonos na lepence
1896
vpravo dole
70 × 105 cm
rám, sklo

Vyvolávací cena1 200 000 Kč Kladívková cena2 000 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 22 Tato vzácná, donedávna neznámá práce spolutvůrce české moderní krajinomalby spadá dobou svého vzniku do autorova sběratelsky i umělecko-historicky nejoceňovanějšího okořského období, přesně do roku, kdy záhy po studiích také vstoupil do spolku Mánes, a přináší vzácný příklad kompozice, ve které Hudeček dosud pracoval na pomezí ryzí krajinomalby a figurálního žánru. Symbióza člověka s přírodou byla pro něj v této době ještě zcela přirozená a vycházela nejen z jeho akademického školení, ale i z blízkého vztahu s členy ateliéru Julia Mařáka a jeho školy plenérové malby. Toto propojení figury a krajiny začal Hudeček později opouštět, aby se mu občas jako jistá fixní idea v průběhu života vracelo. Věrný principům přírodního náladového lyrismu, zachytil v představované kompozici prostou scénu se třemi postavami. První z nich v předním plánu, připomínající mj. svým postojem jen o něco málo starší malbu Jakuba Schikanedera Plečka ze sbírek Národní galerie Praha (inv. č. O 5075) a v námětové rovině nepochybně i díla barbizonské školy, svazuje v předklonu povříslem požnuté obilí. Druhé dvě postavy, muž a žena v zadním plánu, nejspíše pohrabují obilí, resp. ho připravují k odvozu na kárce. Šátek, halenka i károvaná sukně jsou u obou žen shodné, unifikují je, a spíše než jako portrét je tak lze vnímat jako obecné symboly ženské práce v době vrcholících žní. Muž, který postrádá konkrétních rysů tváře, tomuto principu tvoří protiváhu. Již se tu setkáváme s jistou obrazovou zkratkou, kterou u Hudečka při zachycení postav nalezneme hlavně v prvním desetiletí 20. století, ale i později. Zásadní důraz je zde však kladen především na krajinu, která je dvěma nesouměrnými pásy nebe a země abstrahovaná a zjednodušená v jediné filmové políčko cyklicky se opakujícího snímku, na chvíli pozastaveného v okamžiku přinášejícím zachycení prchavé nálady. Pozoruhodná je také nejen hřejivá prosvětlenost celku, ale i místy naprosto minuciózně zpracované detaily – obzvláště precizní jsou klásky svazovaného obilí, které dosahují až kresebných kvalit; neméně přesné a náročné je i skládání povrchu z  kombinace nesčetných krátkých tahů štětce. Příklonem k této analytické technice překonával Hudeček jistý odpor české umělecké obce k příliš metodické impresionistické malbě, jež byla kritizována už na počátku devadesátých let 19. století. Jeden z možných zdrojů v tomto ohledu lze hledat i u Giovanniho Segantiniho, průkopníka italského divizionismu, jehož Sběračka klasů byla mj. reprodukována v  Hudečkovi dobře známém časopise vídeňské secese Ver sacrum. Hodnotu této práce, jež patří mezi nejvýznamnější autorova díla, která se dosud objevila na trhu s uměním, potvrzuje také srovnání s některými dalšími Hudečkovými obrazy z tohoto období. Blízké srovnání z téhož roku lze najít v  autorově díle Vybírání brambor (L.  Karlíková: Antonín Hudeček, Praha 1983, obr. str. 6) nebo v o něco mladší, též okořské práci s názvem Na poli (A. Matějček: Antonín Hudeček, Praha 1947, obr. č. 13), případně v malbě s označením Sběračka klasů (Národní galerie Praha, inv. č. O 5837). Představované dílo bylo navíc prezentováno na nedávné výstavě mapující výtvarnou techniku syntonosu v Galerii výtvarného umění v Chebu (M. Fišer / M. Zachař / H. Bilavčíková: Syntonos a  plenérová krajinomalba přelomu 19. a 20. století, Cheb 2016, obr. str. 26, kat. č. 51). Zasazeno do vkusné původní adjustace. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.