olej na dřevěné desce
1885 - 1895
vlevo dole
42 × 60 cm
rám
Vyvolávací cena: —
84. aukce, číslo katalogu 88 Představované dílo zachycující krajinu rozkládající se pod ruinami tyrolského hradu Hasselburg je více než výmluvným dokladem vysokých kvalit pozdní tvorby Adolfa Chwaly, dnes stále oceňovanějšího česko-rakouského malíře druhé poloviny 19. století, jenž vzešel z ateliéru Maximiliána Haushofera na pražské Akademii. Větší část své tvůrčí kariéry strávil usazen ve Vídni, která mu byla výhodným východiskem pro cesty na jižní Moravu či do Dolního a Horního Rakouska, které se mu stalo inspirací i zde. Určujícím hybatelem krajinomalby 19. století byl po dlouhá léta romantismus, jenž v pracích Haushoferových žáků došel aktualizace o přístup mnohdy drobnopisně realistický a ke konci století také impresionistický. Tentýž trend lze Svatopluk Klimeš (* 1944) Osmý blesk (Pohled z Brooklynu) sledovat i ve zralém díle Adolfa Chwaly, představovanou kompozici nevyjímaje. Romantické tendence jsou zde přítomné ve zvoleném námětu s ruinami hradu Hasselburgu tyčícími se majestátně na strmé skále pod živelně se stahujícími bouřkovými mračny – pocit elektrizujícího napětí je akcentován poklidnou a ničím nerušenou činností rybáře a žen pracujících na poli ve středním a zadním plánu výjevu. Realismus se zase uplatňuje v jednotlivostech a nepřeberném množství precizně zpracovaných detailů zeleně, přesným vykreslením každého balvanu a kamínku i prací s živým odleskem vodní hladiny. Tato ideálně komponovaná krajina tak působí sugestivně, autor zde zvolil vyvážené koloristní řešení a kvalitativně se prezentuje jako tvůrce vpravdě evropské úrovně. Obraz je navíc prezentován ve vkusné dobové adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.