Pokračovat k obsahu
Mikuláš Medek (1926–1974) Ptapčci

komb. tech. (olej, email) na plátně
1967
na rubu
80 × 60 cm

Odhad: 3 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 500 000 Kč Kladívková cena4 700 000 Kč
Mikuláš Medek, klíčová postava českého informelu a jeden z nejvýraznějších představitelů české poválečné scény, je v aukční kolekci zastoupen prací ze svého velmi silného výtvarného období druhé poloviny šedesátých let. Dílo s autorským názvem Ptapčci reflektuje z pohledu umělce naprostou nutnost přenést na plochu plátna vlastní pocit. Vedle olejových barev začal brzy využívat email, který mu umožnil brutálnější zásah do hmoty malby. V této době, snad možná více než v kterékoliv jiné, byla v Medkových plátnech patrná naléhavost vlastních pocitů spojených nejen s tehdejším společenským a politickým děním, ale také se zhoršujícím se psychickým i fyzickým stavem autora. Kovově modrá kompozice pochází z roku 1967, kdy Medek navštívil Janov a kdy byly současně objeveny madridské skicáky Leonarda da Vinci, plné jeho technických projektů. Po čistě strukturálních abstrakcích z cyklu preparovaných obrazů se tímto vlivem začaly do Medkovy tvorby navracet prvky figurace v podobě mechanických prvků – páček, koleček či roztodivných strojků. Předložené dílo je zároveň jedním z prvních obrazů zachycujících jeho oblíbený motiv ptáčků, jenž volně rozvíjel až do své předčasné smrti. Ústředním tvarem je hranatá hlava na tenké noze, v jejímž jádru vidíme jakýsi strojek a „zlé ptáky“, patrné například i v autorově následujícím cyklu andělů, symbolicky uzavírajícím jeho životní dílo. Na rubové straně plátna se nachází jemný autorský přípis se signaturou, názvem díla a datací. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. E. Kosákovou-Medkovou, historičkou umění a dcerou autora. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz, který má za název zkomoleninu slova ptáčci, je podstatným ohlasem dvou zkušeností, které Medek ve své práci propojoval. Jednak Leonarda, o nějž v roce 1967 stoupl jeho zájem, jednak Maxe Ernsta, náležícího dlouhodobě k jeho největším vzorům. Propojení živočišného a mechanického v jednom motivu bylo syntetizováno v podobě rozverných ptáčků, jejichž hlavy, které jako by se vzájemně požíraly, se mění ve znak, jenž umožnil autorovi četné variace. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.