Pokračovat k obsahu
Antonín Procházka (1882–1945) Zápas

olej na překližce
1930
vpravo dole
70 × 89 cm

Odhad: 700 000 Kč1 300 000 Kč
Vyvolávací cena600 000 Kč Kladívková cena1 000 000 Kč
Obraz Zápas představuje umělecký vrchol systematického zájmu Antonína Procházky o problematiku fyzického souboje a napětí mezi dvěma postavami, kterou reflektuje ve velmi sugestivní formě. Procházka zkoumá kontrast mezi dvěma kulturami, což vyjadřuje prostřednictvím boje mezi dvěma zápasníky v pozici nástupu na kimuru, což je hmat převzatý z juda – černošským, symbolizujícím barbarský svět, a řeckým – vůči monochromnímu pozadí. Tato konfrontace odlišných civilizací byla v té době aktuálním tématem, které zasáhlo i projev dalších umělců. Vypjatá plastická modelace nahých mužských těl, podtržená pastózním nanesením barvy na vlasech postav a kontrastující s výrazem tváře bojovníků, byla v tehdejší české figurální malbě zcela ojedinělá. Z výrazů tváří se zdá, že antický hrdina podléhá svému protivníkovi, což otevírá prostor pro interpretaci vítězství mimoevropských kultur. Mimořádnou pozornost si zasluhuje také výrazné žluté pozadí, které dodává obrazu zářivost a energii. V roce 1931 vytvořil Procházka také variantu s modrým pozadím (Zápas, komb. tech. (olej, tempera) na lepence, 1931, 72 × 87 cm), která je uložena ve sbírkách Městského muzea v Brně a zmíněna v monografii J. Hlušičky z roku 2002 (Antonín Procházka, 1882–1945, Brno 2002, str. 110). Porovnání obou verzí naznačuje, že první verze je sugestivnější a živější, s rváči plnými soustředění a duševní hloubky. Toto fascinující Procházkovo dílo, které by mohlo zdobit sbírku evropského malířství kdekoli ve světě, diváka oslovuje nejen svým výtvarným provedením, ale také aktuálností tématu, které rezonuje i v současném umění. Obraz byl vystaven na autorově retrospektivě v Mánesu (Souborná výstava díla Antonína Procházky, Praha, 15. 3. – 2. 4. 1934, kat. č. 120) a jeho prvním majitelem byl dr. K. Růžička z Brna, Procházkův blízký přítel, jenž ho často navštěvoval v jeho brněnském domku. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Řecko-římský styl zápasu, jenž byl na přelomu dvacátých a třicátých let v Evropě velmi populární, založený na svalové síle, předznamenal pozdější autorův zájem o antikizující mytologické scény. Lze vznést úvahu, že tento obraz nezůstal v českém moderním umění bez odezvy. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.