Pokračovat k obsahu
Otakar Nejedlý (1883–1957) Cejlonský prales

olej na kartonu
kolem roku 1910
vpravo dole
25 × 29 cm
rámováno

Odhad: 200 000 Kč400 000 Kč
Vyvolávací cena150 000 Kč Kladívková cena300 000 Kč
Malba s názvem Cejlonský prales je barevnou vzpomínkou na Nejedlého dobrodružné putování po krajinách jižní Asie a znamenitým reprezentantem autorova nejvíce ceněného cejlonského období. Společně s malířem Jaroslavem Hněvkovským se do Tichomoří vydal v roce 1909 a strávil zde deset měsíců studiem divočiny a pozorováním exotické krajiny. Tato cesta znamenala pro Nejedlého zásadní zlom v jeho umělecké tvorbě. Onemocnění malárií ho naneštěstí donutilo vrátit se v roce 1911 do domoviny, kde zpracovával svoje zážitky do maleb. Tato díla se vyznačují výraznou pestrostí a dekorativním pojetím. Předložený výjev zachycující bujný tropický prales je dokladem silného působení exotického světa Cejlonu na Nejedlého, manifestovaného zde proměnou barevné palety i výtvarného rukopisu. Barvité zpracování obrazu se vymyká tendencím českého malířství tehdejší doby a pevně autora zasazuje do světa moderní malby. Je v něm patrná znalost fauvismu, ale i respektování tradic francouzského neoimpresionismu. Pestrý kolorit, demonstrovaný hlavně na ústředním motivu letícího zářivě modrého exotického ptáka, dokládá Nejedlého fascinaci novou barevností, světelností a atmosférou tohoto čerstvě nalezeného ráje. Transformace výrazového projevu je také zjevná v expresivně, až pointilisticky vyjádřené rozmanitosti a živosti místní flóry, kterou malíř vnímal více jako ornament než hmatatelný svět. Dílo pochází z významné pražské prvorepublikové sbírky. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Hlavním důvodem jejich po všech stránkách náročné cesty byla malba. Té podřizovali směry svého putování. Při všech útrapách a překážkách, které život v tropech přinášel, neúnavně tvořili. Malá plátýnka či kartonky, které k malbě využívali, umožňovaly bezprostřední zaznamenávání dojmů a byly lehké na transport. ‚Tak přinášeli jsme domů směsici pestrých karton….,‘ vzpomínal Nejedlý později na tvůrčí ‚žeň‘ z tohoto pro něj klíčového pobytu, rozšiřovanou ještě po návratu. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.