Pokračovat k obsahu
Václav Špála (1885–1946) Vysoké stromy u Kralup

olej na plátně
1923
vpravo dole
33 × 22 cm

Odhad: 700 000 Kč1 300 000 Kč
Vyvolávací cena500 000 Kč Kladívková cena750 000 Kč
Neobyčejně svěží, živě promalovaný olej pochází z období, kdy se Špála zaměřil na zobrazení krajiny a jejích detailů. Vychází rovněž z kubizujícího tvarosloví, kterého se držel až do třicátých let, a vydal se na vlastní cestu sebejisté malby, v níž rozhodujícího postavení nabyla skvrna v pestrém akordu výrazných barevných tónů. Nebál se rovněž naplno vyjádřit svou lásku k tuzemské přírodě, což se mu v budoucnu stalo obrovskou předností. Jako zkušený plenérista se opakovaně navracel na ta samá místa v Čechách i na Moravě, která ho trvale inspirovala k malbě nových kompozic. V tomto případě mu učarovalo povltavské okolí Kralup, Nelahozevsi a Veltrus. V období kolem roku 1920 se pomocí maximálně zjednodušených, uvolněných tahů štětce odvrátil od modré a červené barevnosti, aby se k ní později opět vrátil, a změnil kolorit, jak je ostatně patrné i v předloženém obraze, na převládající zelenou a hnědou. Špála poklidnou alej převedl svým citlivě modelovaným rukopisem v dynamickou scénu, ve které z hradby stromů vytvořil dramatickou kulisu, v níž se koruny s mírným sklonem sklánějí k pěšině, jako by se do nich opíral letní vánek, a vytvářejí pocit, že jsme se ocitli přímo pod větvovím. Obraz je uveden v malířově soupise pod číslem 76 a je charakterizován takto: „Vysoké stromy u Kralup (malé v černém rámu)”. Jeho prvním majitelem byl významný teoretik malířství Miloslav Hégr, autor mnoha příruček o výtvarných technikách. (viz: E. Burget / R. Musil: Václav Špála, Soupis díla, Praha 2002, str. 45). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz je velmi svěže namalovaný, téměř vzbuzuje dojem, že jej autor uskutečnil v plenéru, že potřeboval vyjádřit zeleň nejrůznějšími jejími možnými odstíny a rukopisnými směry. Z hlediska Špálova vývoje jej lze považovat za doznění předcházejícího krajinářského typu pohledu do vnitřního, stromy vymezeného prostoru, jímž se Špála zabýval po návratu z prvé světové války. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.