Pokračovat k obsahu
František Janoušek (1890–1943) Interiér s lampou

olej na plátně
1933
vlevo dole
80 × 99 cm

Odhad: 2 000 000 Kč4 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 500 000 Kč Kladívková cena3 900 000 Kč
Meditativní olej z Janouškova plodného tvůrčího období roku 1933 prezentuje svého autora jako mistra dynamického surrealismu poloviny třicátých let. Zatímco u většiny českých umělců vliv stylu čerpajícího výtvarné podněty z lidského podvědomí upevnila až výstava Poesie 1932, Janoušek se touto cestou ve svých dílech vydal už na přelomu dvacátých a třicátých let. Surrealismus se pro něj stal nejpřirozenějším vyjádřením sebe sama, jeho poznáním i prožitkem. V lyrickém plátně Interiér s lampou, vynikajícím měkkou světelností a splývavou kresbou, zachycuje beztvaré objekty či bytosti, jejichž identita i význam jsou mnohoznačné, neustále se proměňují a vyvíjejí. Nejvýstižněji Janouškův vesmír popsal Jindřich Chalupecký v autorově monografii na str. 103: „Vše je ve všem, vše může být vším, […]. Příroda volně prochází člověkem i jeho věcmi, depersonalizuje ho, činí ho jedním ze svých mnoha utváření.“ Lampa v předloženém oleji tak může připomínat jen těžce identifikovatelné plazmatické prvky z o rok starší Větrné krajiny III (1932), volně se vznášející nad rozlehlou pustou krajinou. Interiér s lampou oproti tomu diváka zve do zákoutí jasně osvětleného pokoje, v němž svítidlo působí jako symbol bezpečí, odhánějící všechny zlé tvory pryč – možná ty zlé tvory, kteří se později vkradli do Janouškova světa, a jeho dílo pohltil neklid a drama. Máme tak příležitost potěšit se optimističtěji laděnou tvorbou malíře, který se namísto českými surrealisty oblíbeného poetismu a artificialismu nechal ovlivnit spíše expresionismem. Dospěl tak k vlastní, zcela nezávislé podobě surrealismu, jež se bohužel dlouho nesetkala s přijetím – velmi nevybíravě se proti Janouškově práci vyjadřoval například Josef Čapek, který mu mezi jinými vyčítal jeho racionalitu a statičnost. Oporu však Janoušek brzy našel v Jaromíru Pečírkovi, který o něm psal v dobovém tisku, např. v Prager Presse či ve Volných směrech, a častokrát s ním spolupracoval, nebo v Jindřichu Chalupeckém, předním teoretikovi umění a budoucím autorovi jeho monografie. Tomu učaroval právě Interiér s lampou, když jej v roce 1933 spatřil na členské výstavě v Mánesu, a okomentoval jej jako „jediný opravdový surrealismus na Mánesu a také první“. (J. Chalupecký: František Janoušek, Praha 1991, str. 152) Tento vynikající obraz galerijní kvality lze tedy bez váhání označit za jedno z nejvýznamnějších děl Františka Janouška, která se dosud na českém aukčním trhu objevila. Obraz byl opakovaně prezentován na autorových samostatných výstavách. Poprvé roku 1933 v Mánesu (19. 10. – 26. 11. 1933), poté na stejném místě v roce 1947 (František Janoušek, Posmrtná výstava malířského díla, SVU Mánes, Praha, prosinec 1947, kat. č. 62), v Galerii středočeského kraje (František Janoušek 1890–1943, Malířské dílo, Zámek Nelahozeves, 21. 8. – 31. 10. 1965, kat. č. 46), v Mánesu roku 1966 (František Janoušek, Malířské dílo, Praha, 18. 1. – 13. 2. 1966, kat. č. 15), v Domě umění města Brna (František Janoušek, Obrazy a kresby 1929–1942, Brno, 21. 5. – 30. 6. 1985, kat. č. 36), v Mánesu roku 1991 (František Janoušek, Obrazy a kresby 1890–1943, Praha, 19. 11. 1991 – 1. 1. 1992, kat. č. 36), nebo dokonce v italském Miláně (František Janoušek, Opere scelte 1933–1942, Galleria Schwarz, 10. 8. – 25. 9. 1969, kat. č. 3). Plátno má dle malířova lístkového katalogu číslo 108/24, pochází z rodiny autora a bude zařazeno do chystaného soupisu díla v připravované monografii Mgr. E. Vele. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Je skvělé, že můžeme barevně vidět významný obraz Františka Janouška, který jsme dosud poznali pouze z černobílé reprodukce. Ukazuje na jeho malířskou vytříbenost, jež skloubila útvary vyznačující se silnou plastičností a jemné proplétající se linie. Janouškovi se svět proměnil v biomorfní změť, která má svůj vnitřní život, a nelze ji nijak jednoznačně pojmenovat. Šlo spíše o poetické vize, které byly nejprve lyrické, později dostávaly tragickou podobu. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.