Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Théseus nesoucí krétského býka

komb. tech. (olej, tuš) na plátně fixovaném na překližce
1938
vpravo dole
120 × 80 cm
rámováno, zaskl.

Odhad: 5 000 000 Kč8 000 000 Kč
Vyvolávací cena3 900 000 Kč Kladívková cena4 700 000 Kč
Výrazově silná ukázka autorova brilantního kresebného umu ve štětcové technice s vynikajícím vyjádřením plastičnosti tvarů úspornými výtvarnými prostředky spadá do dramatických let těsně před vypuknutím druhé světové války. Svým účinem práce s nadčasovou, až aktuální platností dokládá Fillův zájem o politiku, který byl paradoxně stálou formou jeho tvorby již od jeho angažování se v holandském exilu, přičemž na konci třicátých let se tato otázka ukázala býti pro výtvarníka opět velice palčivou. Plátno nejen dokládá Fillovo sepětí s figurací, ale především reprezentuje cyklus Bojů a zápasů, který začal vytvářet v roce 1936 a který má dvojí charakter. Na jedné straně se soustředí na antické mytologické náměty, které malíř převáděl do obrazů, soch a grafik. Jeho zájem o antické motivy byl paralelní zájmu jeho synovce, hudebního skladatele Iši Krejčího, který v roce 1936 zkomponoval skladbu Antické motivy. Fillu zaujaly nejčastěji zpracovávané pověsti o Héraklovi, Théseovi, Perseovi a Orfeovi, které mu daly možnost bohatě rozvinout kompozice plné živelnosti a dramatičnosti. Tito hrdinové pak personifikovali vítězství dobra nad zlem, neboť jen oni, mytičtí rekové, byli schopni se mu postavit a uhájit kýženou svobodu. V roce 1938 následně náměty z řecké mytologie téměř mizí a nahrazují je zápasy zvířat, přepadení slabších, mírumilovných bytostí dravými šelmami. Ještě v roce 1939 se objevuje řada obrazů a kreseb z uvedeného cyklu, z hlediska tematiky však začínají převažovat balady a národní písně. Rafinovaný výškový formát dovolil umělci zachytit na velké ploše postavu Thésea, syna athénského krále a proslulého zabijáka nejrůznějších nestvůr, jehož nejslavnějším činem bylo zabití bájného Minotaura. V jednotné monumentalitě kompozice se vše soustředí pouze na daný výjev, v němž se nic, dokonce ani pozadí nebo barevnost, neodvádí od celkového účinu a obraz promlouvá především nezvykle zklidněnou kompozicí, v níž hrdina zvedá na svá ramena usmrceného býka, jako by byl se zvířetem v harmonii a smíření spíše než po zápase na život a na smrt. Hodnotu díla zvyšuje autorská vložená adjustace a původ z významné pražské sbírky. V minulosti restaurováno. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz je uveden v soupisu díla, který chystal prof. PhDr. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno Mgr. T. Donné a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz je suverénní výpovědí, jež ukazuje, že se Filla skvěle vyjadřoval i tou nejúspornější výtvarnou technikou, lze jej označit za jeden z nejemotivnějších z ‚théseovské‘ řady. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.