Pokračovat k obsahu
Václav Radimský (1867–1946) Partie od Bergamottu

olej na plátně
kolem roku 1910
vpravo dole
60 × 82 cm
rámováno

Odhad: 2 000 000 Kč3 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 300 000 Kč Kladívková cena1 400 000 Kč
Není příliš obvyklé, abychom se u Václava Radimského setkali s jinou dominantou, než je sama příroda, která vždy hrála prim na plátnech tohoto bytostného krajináře, jemuž stálo za to pronikat do hloubky konkrétního přírodního zákoutí a zkoumat ho hned v několika variantách, denních dobách a různých povětrnostních podmínkách. Hned na počátku 90. let 19. století se sice v jeho díle objevily Děti v chrpovém poli (1890), v roce 1896 potom slavná Zabijačka, známý je i Myslivec (1897), na jednom z obrazů zachytil Radimský snad i samotného Clauda Moneta (Cesta v Giverny, 1894), ovšem v celkovém objemu jeho malířského portfolia se jedná o výjimky, mezi nimiž představovaný olej zaujímá čestné a ojedinělé místo. Zobrazen je zde všední vesnický výjev, kde se ovčák již za soumraku, jak naznačuje světlo v okně vesnického stavení, vrací se stádem ovcí domů z pastvy. Výjevem je protkána určitá melancholie a hlavně něha, se kterou ovčák nese nejmenšího ze svých svěřenců vyčerpaného celodenní pastvou. V době, kdy tato práce vznikala, provozoval Radimský se svým bratrem Ladislavem továrnu na výrobu potravinových konzerv, v důsledku čehož také dosti cestoval – na cestách do Hamburku či Londýna se však nepřestal věnovat malbě a kompozice, které inspirovány těmito cestami vznikly, mají s Partií od Bergamottu společné prvky spočívající především ve zvoleném koloritu, ba i rukopisném podání. V La Bergamotte u Gouletu mj. Radimský také vlastnil mlýn, kam za ním z Čech jezdila i rodina jeho bratra. Dílo navíc spadá do období, kdy stál na vrcholu uměleckých sil i uznání, jak také dokazuje kladný, byť částečně i kritický komentář Guillauma Apollinaira k Radimského výstavě u Bernheima z roku 1910: „…A nemají-li jedinečnou stříbřitost a měkkost Corotovu, na něhož Radimský myslil, mají alespoň dnes vzácnou čistotu a poctivost.“ Tuto práci navíc nalezneme v autorově poslední monografii (N. Blažíčková-Horová: Václav Radimský, 1867–1946, Řevnice 2011, kat. č. 221, str. 245). Jak naznačuje štítek, bylo plátno roku 1914 vystaveno v Polsku. Na základě výše zmíněného i vysoké estetické úrovně lze tuto malbu označit za sběratelsky ojedinělý artefakt, výjimečný i v rámci autorovy tvorby. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.