Pokračovat k obsahu
Antonín Slavíček (1870–1910) Betlém u Hlinska

olej na dřevěné desce
1903–1904
vlevo dole
26 × 35 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč4 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 000 000 Kč Kladívková cena2 100 000 Kč
Osobitým způsobem zachycená vesnice, s dominujícími valéry hnědi pozoruhodně rozsvícenými zářivými plochami běloskvoucích fasád, představuje svého autora po všech stránkách v nejlepším světle. Zobrazen je zde umělcem vícekrát variovaný venkovský motiv, jímž se výtvarně hlásí ke skupině děl z období 1902–1904, tedy k době pobytu v Hostišově a prvého pobytu v Kameničkách. Betlém v Hlinsku, jehož ojedinělá převážně roubená lidová architektura vznikala již od poloviny 18. století v souvislosti s hrnčířskou řemeslnou činností, byl pro Slavíčka možností, jak uplatnit svůj spontánní rukopis, nepostrádající věrohodnosti především při vystižení různorodosti omítek, povrchů, materiálů a rozličných dalších detailů. Z Betléma v Hlinsku, dnes památkově chráněného celku, pochází hned několik Slavíčkových obrazů, které prokazují vysokou vyspělost jeho malířského umění, jež se už plně odpoutává od impresionistických východisek a nabývá na zemitosti – k pravdivosti a prostotě zde dochází použitím mnohem jednodušších a plně autentických prostředků poukazujících na překotnost Slavíčkova uměleckého vývoje. Hodnotu obrazu potvrzuje nejen jeho bohatá výstavní historie (Jubilejní výstava Antonína Slavíčka, Mánes, únor–březen, 1932, kat. č. 62; XLIII. výstava Pošovy galerie, Antonín Slavíček, Obrazy menších formátů, 16. 5. – 15. 6. 1946, kat. č. 41; Antonín Slavíček – Josef Mařatka, Výstava menších prací, SVU Mánes, Praha, 1955, kat. č. 65; Jízdárna Pražského hradu, září–listopad 1961, kat. č. 93, reprodukován; Antonín Slavíček, Životní dílo, Slovenská národná galéria, 1962, kat. č. 44; Dům umění v Ostravě, červen–červenec 1962, kat. č. 40; Moravská galerie v Brně, Dům umění města Brna, Brno, 1962, kat. č. 45; Retrospektiva Antonína Slavíčka v Městské knihovně v Praze, 17. 3. – 5. 9. 2004; Antonín Slavíček – Kameničky, Východočeská galerie v Pardubicích, Zámek, 7. 5. – 31. 8. 2014; Galerie umění v Karlových Varech, 11. 9. – 9. 11. 2014), ale i historie publikační (V. Nezval: Antonín Slavíček, Praha 1952, repro VI; V. Nezval: Antonín Slavíček, Praha 1955, repro VII; J. Kotalík ed.: Antonín Slavíček 1970–1910, Soupis díla, Praha 1965, obr. 103, str. 91; J. Tomeš: Antonín Slavíček, Praha 1966, kat. č. 157; R. Prahl, et al.: Antonín Slavíček 1870–1910, Praha, 2004, barevné repro str. 104). Zajímavá je i jeho provenience. Jedním z minulých majitelů byl totiž Vítězslav Nezval, po jehož smrti přešel obraz do majetku Františky Nezvalové. Nahlíženo z hlediska výše uvedených souvislostí a faktů je proto nutné hodnotit tuto malbu jako výjimečnou příležitost získat Slavíčkovo dílo galerijní hodnoty. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.