Pokračovat k obsahu
Václav Špála (1885–1946) Na řece Morávce

olej na plátně
1936
vpravo dole
54 × 73 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 000 000 Kč Kladívková cena6 100 000 Kč
Dynamická a suverénně vyvedená práce je vynikající ukázkou Špálova talentu zachytit krajinu v okolí řeky, jejíž prostředí ho přitahovalo celoživotně a stalo se jeho pevným tématem. Intenzivněji se mu začal věnovat již od roku 1919, kdy poté na jeho plátnech zůstaly zvěčněny jihočeské řeky Sázava, Vltava, Berounka i Otava, souborně dnes českou kunsthistorií nazývané jako tzv. „modré období“. Avšak krajinomalbě se Špála věnoval až do roku 1938 a o svém vztahu k ní se často vyjadřoval jako o způsobu vlastní introspekce: „Nemaluji krajiny, ale sebe. Motivu používám k uplatnění sebe, abych se mohl vyžít, rozvinout svůj výtvarný smysl, ozvěny svých citových vznětů… Maluji rád krajinu před bouří, kdy se stahují mraky a svírají vše v pevném objetí, kdy je plno dynamického napětí, což hoví mému vnitřnímu rozpoložení a pomáhá mně tak k vyjádření něčeho, co dříme ve mně z dob útlého dětství.“ V třicátých letech 20. století se umělcova do té doby povětšinou temně modrá plátna rozzářila i akcenty žlutých, zelených a červených tónů, a také obohatila o drsnou a s velkým umem a svižností vedenou černou linii, místy přecházející do ploch stínů, která obrazům dodává kompoziční stabilitu. Obraz Na řece Morávce, který je v malířově soupisu veden pod č. 953 a názvem Řeka Morávka, honící se mraky, tmavší modré, podobně jako má Kandus, pochází již z tohoto zralého období Špálovy tvorby, kdy byl uznávaným malířem, a jak s respektem píší doboví teoretici a kritici umění Josef Čapek, Jaromír Pečírka či Josef Kodíček ve svých statích, „dorostl jistotám a vyrovnanosti a vydobyl si pevné místo v českém moderním umění“. Což ostatně nebylo nijak jednoduché. V období akademických let se totiž Špála svými názory a výtvarným projevem vymykal jak malbě svých profesorů Vlaho Bukovace a Františka Thieleho, tak svým současníkům, kteří ho nakonec, kvůli přímému nesouhlasu Emila Filly, nepozvali mezi sebe při založení skupiny Osma. Avšak právě jeho jedinečnost a suverénnost se později ukázaly jako velmi hodnotné a zařídily mu přední místo v rámci dějepisu moderního umění, a to nejen českého. Obraz pochází z rodiny profesora hudby, kterému byl věnován přímo umělcem, a představuje sběratelsky zajímavou ukázku závěrečného období Špálova krajinomalířství. Obraz byl restaurován. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Na obraze Špála docílil zřetelné panteistické jednoty všech znázorňovaných složek, jejichž tvarový tok do sebe volně přechází, jedna plynule navazuje na druhou, jde o jeden společný celek světa, uchopený dramatickým Špálovým rukopisem, jenž je barevně a světelně odstupňovaný tak, aby obě složky byly vnitřně provázané: Špála na obraze dosáhl výrazného kontrastu světla a stínu, procházejícího celým jeho obrazem, z nějž se stává téměř reliéf. […]“)
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.