Pokračovat k obsahu
Maxmilian Pirner (1854–1924) Pomocníci naivity a mistrovství I

komb. tech. (olej, tempera) na plátně
1894
vlevo dole
116 × 102 cm

Odhad: 150 000 Kč200 000 Kč
Vyvolávací cena60 000 Kč Kladívková cena210 000 Kč
Působivé plátno je výmluvným reprezentantem díla jednoho z nejosobitějších pražských umělců přelomu 19. a 20. století, v jehož tvorbě se spojují a někdy i střetávají neoromantické tendence s východisky akademismu a ohlasy symbolismu skutečně originálním způsobem. Pirner prostřednictvím kreseb z fantastické říše často komentoval stav současné společnosti i umělecké praxe. Po trpkých zkušenostech s uměleckým světem, kdy po několika neúspěšných pokusech získat oficiální zakázky ustoupil v 90. letech z veřejné sféry, se o to více propisovala do jeho děl ironie a sarkasmus, skrze něž bojoval za ideály umění. Své postoje vyjádřil i v tomto díle s bohatě dekorovaným rámcem plným monochromně pojatých mytologických a pohádkových postav. Spatřit lze bájnou sfinx obklopenou fauny, kentaura, rytíře, křehké figury proplétajících se víl, drobné putti, ale i anděly v plné zbroji. Právě tyto postavy by měly být dle umělce „pomocníky vedoucími k mistrovství“, oproti tomu do středového okulu umístil „pomocníky naivity“, totiž kloubovou figurínu opřenou o fotoaparát. Pirner tímto kritizoval uměleckou snahu o dosažení věrné podoby skutečnosti a soudobý trend fotografického naturalismu. Tyto postupy se Pirnerovi příčily, neboť zastával názor, že škodí umělecké fantazii. Obraz byl vystaven roku 1899 na Výstavě Jednoty umělců výtvarných v Praze pod názvem Zátiší (kat. č. 100) a roku 1924 na výstavě Soubor díla Maxe Pirnera v SVU Mánes (kat. č. 509). Hodnotu díla potvrzuje jeho publikování a reprodukování v malířově monografii (R. Prahl: Maxmilián Pirner, 1854–1924, Praha 1987, obr. a kat. č. 296), v publikaci Karikatura a její příbuzní (R. Prahl / R. Vondráček / M. Sekera, Plzeň 2014, str. 127, obr. 175), dále je uvedeno v časopisech Zlatá Praha (roč. XVI., Praha 1899, str. 610, č. 51, pod názvem Zátiší), Politik (F. X. Harlas: Die Ausstellung der Jednota výtvarných umělců, 24. 10. 1899, str. 1), Dílo (V. Šuman: Max Pirner, č. 17, 1923–4, str. 32–33; 49–54) a Prager Presse (J. Pečírka: Max Pirner, roč. 4, 1924, č. 43, str. 6). O promyšlenosti výtvarného konceptu svědčí dochovaná přípravná kresebná skica, která je pod názvem Pomocníci naivity a mistrovství II (1894, kvaš na papíře) publikována v malířově monografii (R. Prahl: Maxmilián Pirner, 1854–1924, Praha 1987, obr. a kat. č. 297) a v časopise vídeňské secese Ver Sacrum (č. 10, 1899, str. 2), jehož celé číslo bylo umělci věnováno. Dílo původně patřilo do významné náchodské sbírky podnikatele a sběratele umění Leo Strasse, jehož štítek se nachází na rubové straně. Při konzultacích posouzeno PhDr. Š. Leubnerovou a prof. R. Prahlem, CSc.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.