Pokračovat k obsahu
František Kupka (1871–1957) Studie k Bibliomanovi

komb. tech. (tužka, uhel) na papíře
1897
vlevo dole
27 × 24,5 cm
rámováno, pasparta, zaskl.

Odhad: 300 000 Kč600 000 Kč
Vyvolávací cena200 000 Kč
František Kupka oplýval výjimečným talentem, který dále kultivoval na akademiích v Praze a ve Vídni u Františka Sequense, resp. Augusta Eisenmengera – již v průběhu studií tak na sebe upozornil jako na zdatného figuralistu. Zároveň byl i umělcem velmi sečtělým, s širokým intelektuálním záběrem, a představované dílo s tímto rysem jeho osobnosti jednoznačně souvisí. Je totiž přípravnou prací ke slavnému obrazu s označením Biblioman (1896–1897) ze sbírek Pražského hradu, který namaloval brzy poté, co se přestěhoval do Francie, v období, kdy se zprvu potýkal s velmi obtížnými životními podmínkami a pobýval s Marií Bruhnovou v Saint-Nom-la-Bretèche u Paříže. Biblioman je vnímán jako Kupkův kryptoautoportrét (byť jeho podoba alternuje ve známých variantách s obličejem jeho přítele Hanuše Jelínka), jenž odkazuje k jeho celoživotnímu systematickému zájmu o studium humanitních i přírodních věd. Dochází zde zároveň k určitému vnitřnímu boji, který v sobě Kupka sváděl, když stál na hraně mezi příklonem k teorii a životem umělce. Bibliomana lze také chápat jako programový autorův odklon od mystiky a směrů, které jeho myšlení a dílo určovaly v době jeho vídeňského pobytu. Kupka později v dopise Josefu Svatopluku Macharovi sám s určitým despektem obraz interpretoval takto: „Ten blbec knihomol, kterým jsem byl tak dlouho, sedí pod stromem v jasné přírodě a láme si hlavu, jako já si ji lámával…“ Po výtvarné stránce je Studie k Bibliomanovi vytříbenou ukázkou autorovy kresebné lehkosti a zároveň dokladem myšlenkového procesu, jímž procházel při hledání finální podoby svého slavného obrazu – prostřednictvím kresby nás tak Kupka doslova vtahuje do tvůrčího procesu, jenž u něj vždy znamenal rozvíjení četných variací a permutací nezbytných pro finální formu. Práce s uhlem a tužkou se zde dále vyznačuje schopností vystihnout jedním tahem naprosto věrně nejen anatomické proporce a dynamiku pohybu, ale i výraz a hnutí mysli zobrazené dívky. Není proto pochyb o tom, že se jedná o práci vysoké sběratelské přitažlivosti. Dílo pochází z pozůstalosti Aloise Jiráska. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a PhDr. E. Havlovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.