Pokračovat k obsahu
Antonín Waldhauser (1835–1913) Nálada za soumraku

olej na plátně
70. léta 19. století
vlevo dole
42 × 53 cm
rámováno

Odhad: 400 000 Kč600 000 Kč
Vyvolávací cena300 000 Kč
Antonín Waldhauser, vodňanský rodák a syn výrobce tureckých fezů, prošel v Praze ateliéry Christiana Rubena, Antonína Lhoty a Maximiliána Haushofera, vzdělání si doplnil také na vídeňské Akademii – tímto žánrově vrstevnatým vzděláním získal základ, který syntetizoval v osobitém výtvarném projevu, jenž se neomezoval na jediný žánr, ale integroval celou škálu od historie po krajinomalbu. Svůj rozhled si rozšířil i o zahraniční cesty do Francie, především Paříže či Bretaně, ovšem jeho zaměření bylo vždy úzce spjato s otčinou – nadšené vlastenectví spojené s aktivní účastí v Sokole nebo užíváním transkripce vlastního jména do češtiny jsou známé a nedílné součásti jeho osobnosti prolínající se i do výtvarné činnosti. Malebnost a náladovost, především v krajinách, které od sedmdesátých let v jeho díle převažovaly, se pro něj staly velmi charakteristickými, k čemuž využíval i oblíbených nočních výjevů, umožňujících dosáhnout efektivních kontrastů a působivosti. Nálada za soumraku zachycuje zšeřelou zimní krajinu, jejíž přední plán tvoří zamrzlá říčka, střednímu plánu dominuje pohádkově působící uskupení budov, zatímco ve třetím, dominantním plánu autor rozehrál scénu v souhře dynamicky uskupených mračen prodchnutých dramaticky exponovaným světlem. V prostoru se pohybuje hned několik postav, které buď míří za svými povinnostmi, nebo se jen rekreují – muž s kloboukem, knírem a rukama nonšalantně zastrčenýma v kapsách, nacházející se v pravé části obrazu, si tak zjevně krátí volný čas chvilkou bruslení. Tematicky i celkovou náladou zde autor jednoznačně navazuje na výtvarnou tradici starých mistrů od Pietera Brueghela II. přes Norberta Grunda, Augusta Bedřicha Piepenhagena a Karla Purkyněho až po Antonína Barvitia. Představované plátno má i svou autorskou variantu vyvedenou v podobném rozměru – její jinak pojaté vyznění, odlišná barevná tonalita i zvolený úhel pohledu mj. poukazují na organický tvůrčí proces a Waldhauserovu tvůrčí variabilitu. Prezentováno ve vkusné adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.