Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zátiší s dýmkou a podnosem

komb. tech. (olej, email, tempera, písek) na dřevěné desce
1925
uprostřed dole
50 × 71 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 500 000 Kč
Zátiší s dýmkou a podnosem představuje v polovině dvacátých let 20. století netypické a o to vzácnější dílo Emila Filly, jednoho z nejvýznamnějších malířů českého kubismu. Filla objevil kubismus díky setkání s Pablem Picassem, Georgesem Braquem a Juanem Grisem při své cestě do Paříže před první světovou válkou. S podporou Vincence Kramáře se stal jedním z jeho nejhorlivějších zastánců. Po prvním kubistickém období, v němž se v jeho obrazech objevovaly předměty budující plasticitu prostoru racionálními tvary a fragmentací předmětů, si Filla vytvořil vlastní výrazovou formu kubismu, využívající předměty organického charakteru. Do obrazů začaly vstupovat motivy exotického ovoce, ryb, ptáků, květin, pečiva nebo košíků. Zátiší spojovala organickou přírodu s neorganickými geometrickými formami. V polovině dvacátých let se Filla odpoutal od picassovského kubismu a v jeho obrazech se plně projevila jeho tvůrčí koloristická virtuozita. Tento posun je patrný právě na Zátiší s dýmkou a podnosem, v němž se mu díky kombinování výtvarných technik a pastóznosti zářivých barev podařilo vytvořit harmonické dílo vysoké estetické kvality. Obraz je konstruován dynamicky a pravidelná geometrie přenechala místo barevné intenzitě. Jedná se o sběratelsky hodnotné dílo českého výtvarného kubismu dvacátých let 20. století. Obraz byl vystaven v Oblastní galerii výtvarného umění v tehdejším Gottwaldově (Emil Filla: Obrazy a kresby z let 1906–1953, Oblastní galerie výtvarného umění Gottwaldov, září–listopad 1963, kat. č. 20). Na blindrámu se nachází autorské označení F 244 červenou tužkou. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Donné. Přiložena restaurátorská zpráva ak. mal. T. Bergera a odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…] V roce 1925 Filla dospěl ve své práci k bodu, ve kterém se prolínaly dvě souběžné linie moderní malby, jedna vycházející z konstruktivismu a abstrakce, v druhé doznívaly podněty syntetického kubismu. […] Filla ze zátiší z poloviny dvacátých let zřetelně vyloučil světlo, jež uplatnil v tomto případě jen na některých předmětech (např. lulka a pohár), aby rozvinul barevné plochy, pronikající se ostrými úhly. Za příklad, ve kterém se projevuje duch Picassova geometrismu z počátku dvacátých let, lze uvést mísu, na které tentokráte není ovoce, s výrazným bílým trojúhelníkem uprostřed, jejíž horní hranu vyjadřuje kosočtverec červené a zelené barvy. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.