Pokračovat k obsahu
Jan Zrzavý (1890–1977) Noli me tangere

olej na plátně fixovaném na desce
1915–1918
nesignováno
48 × 45 cm
rámováno

Odhad: 8 000 000 Kč14 000 000 Kč
Vyvolávací cena7 000 000 Kč
Tato dosud nezvěstná olejomalba Jana Zrzavého, jež byla od svého vzniku součástí jediné sbírky, je mimořádným dílkem do mozaiky autorova sběratelsky nejvyhledávanějšího a nejcennějšího tvůrčího období. Zrzavý ji první majitelce osobně věnoval, jak dokládá přiložená korespondence. K obrazu je rovněž známa kresba (Noli me tangere, uhel na papíře, 1915, 45 × 43 cm, soukromá sbírka, opakovaně vystavována a reprodukována, viz J. Zrzavý: Jan Zrzavý vzpomíná na domov, dětství a mladá léta, Praha 1971, obr. 29; K. Srp: Jan Zrzavý, Praha 2003, str. 166, obr. 179; K. Srp: Jan Zrzavý, Praha 2012, str. 197), nicméně tato definitiva provedená v oleji nikdy reprodukována nebyla. Nejen to z předloženého díla činí opravdu jedinečný objev a zároveň vzácnou příležitost pro každého sběratele moderního umění.
Zrzavý v plátně zpracovává moment z Janova evangelia, kdy se Ježíš jako první zjevil Marii Magdaleně poté, co objevila jeho prázdný hrob. Řekl jí: „Nedotýkej se mě, dokud jsem nevystoupil k Otci.“ (Jan 20,17) Naznačil tím, že se jejich vztah mění ve vztah víry. Jedná se o námět oblíbený mezi umělci už od dob antiky, Zrzavý si jej však vybral jako další z motivů vztahu dvou postav, jež zasazoval do zvlněných krajin s palmami, které jako by zobrazovaným scénám zvědavě přihlížely. Řadil tyto své obrazy mezi ty nejlepší, které ve svých mladých letech vytvořil, zaujat četbou Bible a především Janova evangelia. U figury Ježíše se nechal inspirovat deskou Zmrtvýchvstání od Mistra Třeboňského oltáře, předobraz Marie Magdaleny pak našel ve freskách Giotta di Bondoneho v padovské kapli rodiny Scrovegniů.
Vysokou sběratelskou hodnotu díla umocňuje jeho prezentace na autorově samostatné výstavě v berlínské galerii Der Sturm (Jan Zrzavy, Gemälde, Plakate der I.V., říjen 1925, kat. č. 13) a na jeho výstavě v Obecním domě (Jan Zrzavý, dílo z let 1905–1940, Praha, březen−duben 1940, kat. č. 52). Zároveň se o malbě sám zmiňuje: „Podle kresby realizovaný obraz téhož názvu, olej na plátně, 43,5 × 46, z r. 1915 z majetku […].“ (J. Zrzavý, ed.: Dílo Jana Zrzavého 1906–1940, Praha 1941, str. 303) K dílu je přiložena korespondence autora s majiteli, v níž se mj. domlouvají na podpisu, k němuž bohužel už nikdy nedošlo. Adjustováno ve vkusném rámu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Postavy vnášejí do obrazu, jenž je vybudován na odstínech zelení, jasné světlo, které vychází z jejich těl. Kristus, stojící ve volném náznaku kontrapostu s opřenou levou nohou na jakémsi kameni, gestem zdvižené levé ruky naznačuje Máří Magdaléně, aby se k němu více nepřibližovala. Způsob, jímž dal Zrzavý najevo, že chápe Kristovo přání, bylo mírné pootočení hlavy Máří Magdalény, jejíž dlouhé vlasy splývají s drapérií. […] Na obraze se setkáváme s jedinečným způsobem znázorněnou scénou duchovního usebrání a vnitřního porozumění. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.