Pokračovat k obsahu
Theodor Pištěk (✱ 1932) Letní kino

olej na plátně fixovaném na dřevotřísce
1978
na rubu
30 × 150 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč7 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 500 000 Kč
Tento výjimečný artefakt nabízí diváku nový, unikátní pohled na bohatou tvorbu jednoho z našich nejvýznamnějších současných výtvarníků, Theodora Pištěka. Snoubí se zde dva významné světy, na nichž se Pištěk aktivně podílel: svět malířský a svět filmu. Jako filmový výtvarník se proslavil především jako držitel Oscara za kostýmy k filmu Amadeus, svou malířskou tvorbu pak Pištěk označil za tzv. nový romantismus, v jehož rámci usiluje o realistické navození atmosféry a připomenutí prožitého okamžiku či snového příběhu. Autentický účinek Letního kina je podpořen volbou nezvykle šířkového formátu, jenž umožňuje skvělé rozvinutí tématu krajiny při setmění a zároveň přirozeně odpovídá lidskému panoramatickému nahlížení světa. Před obrazem se na malý moment stáváme opuštěným návštěvníkem, jenž se na konci promítání v tichu večera ponořil do romantické zasněnosti, a zahleděl se na širou krajinu s červánky, která se do této chvíle rozplývala ve stínech na pozadí filmového plátna, a její přítomnost teprve nyní nabyla na síle. Zářivě bílé plátno tvoří jádro kompozice, bez filmu však plní pouhou roli dekorace a působivého kompozičního prvku. Kopec v levé části výjevu, významně připomínající Milešovku, a tovární komíny, které lze spatřit v části pravé, by mohly odkazovat na krajinu Ústecka. Pištěk se patrně inspiroval existujícím letním kinem v Ústí nad Labem, které, postaveno na kopci, poskytuje návštěvníkům podobný výhled. Jak je pro autora příznačné, v preciznosti zobrazení detailů by se výjev mohl rovnat fotografii, umělec je nicméně nadal jistou lehkostí, téměř pohádkovým nádechem a zejména pocitem samoty, nikoliv však chladné a tísnivé, ale hřejivé a osvobozující. Obraz se tak stává intimní snovou vizí, zachycením okamžiku, kdy se zastavil čas a vyjevil se okolní svět, melancholický, tajemný, a především uhrančivě krásný. Obraz vznikl v roce 1978 a pro svůj ideální námět byl později použit jako vizuál k Přehlídce 40 let československého znárodněného filmu (Praha, Dům U Hybernů, prosinec 1985 – leden 1986). Společně s architektem Jindřichem Goetzem byl Theodor Pištěk mezi hlavními osobnostmi, které se podílely na její organizaci a výzdobě za účelem vytvořit poutavou a vysoce kultivovanou podívanou. Při konzultacích posouzeno T. Pištěkem, autorem obrazu. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.