Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zátiší s gramofonovými deskami

komb. tech. (olej, email, písek) na plátně
1931
vlevo dole, na rubu
23 × 34 cm
rámováno

Odhad: 2 500 000 Kč4 500 000 Kč
Vyvolávací cena2 000 000 Kč
Na vrcholu své tvorby a ve své šťastné životní fázi druhé poloviny dvacátých let procházel Emil Filla tzv. bílým obdobím, ve kterém se vydal cestou koloristicky vytříbených, často hravých obrazů s odvážným plastickým přednesem. S příchodem nového desetiletí však nalezl nové inspirační prvky, více uplatňoval figurální náměty, výrazně zredukoval barevnost směrem k umírněným monochromním odstínům a tato proměna mu umožnila více se zaměřit buď na plastické, či naopak plošné vyznění malby, kterou ozvláštňoval příměsí písků, drti a malých kamínků do barevných hmot. Tyto směsi dodávaly výjevům nebo některým jejich částem trojrozměrné, haptické vyznění. Fillův rostoucí zájem o surrealismus, který vyvrcholil jeho aktivní účastí na mezinárodní výstavě Poesie 1932, navíc zapříčinil nové námětové zdroje nejen ve figurálních motivech, ale i v tématu zátiší, ve kterých kuchyňské náčiní, rozličné potraviny a v neposlední řadě jeho oblíbené kubistické rekvizity vztahující se k hudbě (nejrůznější hudební nástroje, popsané notové papíry či části nápisů) ozvláštňoval prvky použitými pouze jednorázově, díky čemuž vzniklo několik jedinečných a originálních obrazů. V tomto případě se rozhodl pro ztvárnění v té době moderních a dodnes velice populárních gramofonových desek.
Z hlediska kompozice je obraz vystavěn na setkání dvou druhů předmětů: průhledného skleněného poháru a vedle něj, kde bychom očekávali ovoce na podnose, vidíme ploché kruhové gramodesky naskládané vedle sebe. Dvojrozměrný charakter kotoučů Fillovi umožnil krajně zjednodušit a zploštit celkový objem výjevu. Scéna je tak vystavěna na geometrizujících vzájemně se prostupujících plánech, v nichž se nejvýrazněji uplatňují odstíny šedé a bílé. Tlumená zeleň vprostřed černých kruhů pak znázorňuje papírové etikety standardních gramofonových desek a modrá, která vystupuje na pozadí za nimi, by mohla znázorňovat jejich potištěný obal. Neopomenutelným výtvarným prvkem jsou rovněž černé linie rámující jednotlivé objekty, které propojují scénu v kompaktní celek.
Hodnotu díla zvyšuje skutečnost, že prvním majitelem byl kovolitec a Fillův přítel Karel Barták. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Filla jako by začínal kolem roku 1930 opět od nuly, procházel očišťovací kůrou jak co do barevného, tak prostorového pojetí. V použití šedé, jež se v jeho práci příliš nevyskytovala, se stal předchůdcem jejího uplatnění, které se zejména v umění šedesátých let minulého století do současnosti stalo zdrojem nesčetných obrazů. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.