Pokračovat k obsahu
Rudolf Kremlička (1886–1932) V kavárně

olej na plátně
1925
vpravo dole
46 × 38 cm
rámováno

Odhad: 2 000 000 Kč4 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 500 000 Kč
Výjimečný obraz Rudolfa Kremličky je mistrnou prací z jeho vrcholného období. Po studiích na pražské Akademii, kde jej formovaly tak rozdílné osobnosti, jakými byli Hanuš Schweiger a Antonín Slavíček, se vydal díky Hlávkovu stipendiu na cesty do Holandska a Paříže. Ve Francii obdivoval tvorbu impresionistů, Edgara Degase, Augusta Renoira, Édouarda Maneta, ale i Paula Cézanna a Henriho Matisse. Největším inspiračním zdrojem se mu však stala tvorba Jeana Augusta Dominiqua Ingrese, jehož senzitivní styl spojený se smyslností a erotickým kouzlem souzněl s Kremličkovou citlivostí. Celoživotním tématem se mu stala oslava krásy ženského těla jako zprostředkovatele smyslového světa. Maloval senzuální akty, jaké se v českém prostředí vyskytovaly velmi zřídka. Byl ovlivněn dobovým návratem k neoklasicismu, stejně jako jeho vrstevníci ze skupiny Tvrdošíjní, se kterými vystavoval od roku 1918 a jejichž tvorba spojovala naivizující formu s civilistním obsahem, představujícím lásku k obyčejným věcem, lidem a práci. V říjnu roku 1925 proběhla umělcova první samostatná výstava v SVU Mánes a téhož roku vyšla jeho první monografie v Musaionu, s úvodním slovem od francouzského historika umění Elieho Faura. Ve svých konfesích, které vydal roku 1924, vysvětlil přechod svého způsobu práce od modelu k vnitřní představě: „Představy mé byly již silnější, příroda – mi nedostačovala. Zpřísněná kresba, živená spodní strukturou mého modelu, dováděla mne k linii, inherentní mé představě. Touto spojenou prací podařilo se mi vytvořiti si kresbu mně vlastní – kresbu zbavenou individuálních znaků modelu. A tím bylo mi umožněno převésti celou skladbu obrazovou na jediného hlavního činitele – na linii, jako jediný tvárný prvek…“ Linie se stala pro autora důležitou výrazovou formou, kterou využil v sérii litografií vydané Ludvíkem Bradáčem roku 1923. Album s názvem Kresby obsahovalo sedmnáct litografií shrnujících průřez jeho kresbami z posledních pěti let. Ačkoli grafiku považoval jen za doplněk volného umění a způsob zpřístupnění originálního díla, podařilo se mu díky tomuto grafickému albu rozšířit a popularizovat své nejtypičtější kompozice. Vedle jednoduchých a zároveň lineárně mistrovských kreseb známých kompozic Před zrcadlem, PradlenaPo koupeli se v albu nacházela také kresba V kavárně. Ta představuje dívku v klobouku sedící u kavárenského kulatého stolku se sklenicí limonády, která se zvědavě otočila čelem k divákovi. Její letmý pohled a pohyb zachytil autor s noblesou a citem. O několik let později tento motiv zopakoval v předložené malbě V kavárně, v níž doplnil hosty kavárny do pozadí výjevu. Jedná se o jedinečné senzuální zobrazení ženské figury, jejíž krásu vyzdvihuje měkce provedená malba. Významná pražská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „Tento obraz je vzácnou ukázkou prolnutí dvou názorových stylů Rudolfa Kremličky, prvého, který byl ještě spojen s předválečnou žánrovou malbou, druhého, kterým se zabýval především ve dvacátých letech, kdy se stal jedním z nejvýznamnějších malířů, jenž dokázal proniknout do smyslové stránky ženského světa. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.