Pokračovat k obsahu
Jakub Schikaneder (1855–1924) Loučení

olej na plátně
kolem roku 1880
vpravo dole
18,5 × 26 cm
rámováno

Odhad: 800 000 Kč120 000 Kč
Vyvolávací cena500 000 Kč
Tato širší veřejnosti dosud zcela neznámá juvenilie z palety Jakuba Schikanedera přináší námětově i výtvarně vzácný vhled do umělcovy rané tvorby a představuje cenný artefakt obohacující mozaiku autorova portfolia o další kamínek, který nově doplňuje poznání jeho vývoje. Na obraze spíše komorního formátu je zachycena prostá interiérová scéna se třemi postavami: ženou na loži, mužem klečícím u jejího lůžka a knězem sedícím v nohách postele. Zcela prostou kompozici doplňuje a zároveň vyvažuje stolek s rozžatou svící a dalšími předměty – ten tvoří jakési samostatné zátiší, zasazené do jinak velmi střídmého prostředí. Zásadní roli hraje i světlo, jehož dominantním zdrojem je zmíněná svíce – již zde si však můžeme povšimnout zárodků autorovy typické práce s více zdroji světla a jeho zastřeného difúzního charakteru. Jakub Schikaneder nastoupil na pražskou Akademii již jako patnáctiletý a studoval zde u Josefa Matyáše Trenkwalda, Antonína Lhoty a Jana Sweertse, a to až do roku 1878, kdy se pravděpodobně stal neoficiálním žákem Gabriela Maxe v Mnichově. V rané fázi své tvorby usiloval o realistický pohled na skutečnost, jenž pomocí zemité barevnosti a pastózního nanášení olejů často uplatňoval v rámci témat spojených s tragickými momenty lidského života – pomyslným završením této tematiky se stala jeho slavná monumentální malba Vražda v domě (Národní galerie v Praze, 1890). Zásadním momentem mu vždy byla také snaha o vystižení skrytého smyslu a psychického rozpoložení zobrazených postav, podobně jako je tomu i na představovaném obraze Loučení, jehož interpretaci bychom mohli taktéž spojit s jinými jeho významnými díly Smutná cesta (Truchlivý návrat, Národní galerie v Praze, 1886) nebo Poslední pomazání (Národní galerie v Praze, 1897). Zdroje této tematiky a výtvarného vyjádření lze jistě hledat v díle Schikanederova mnichovského profesora, dále pak ve filosofii a estetice 19. století, spojující stylizovanou uměleckou formu se syrovou skutečností, a v neposlední řadě také s dobově podmíněnými okolnostmi, inspirujícími k sociálně empatickému výtvarnému vyjádření. O Schikanederově autorství hovoří nejen zmíněný charakteristický námět, obsah, výraz a způsob malby, ale i typický způsob, kterým obraz signoval. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza prof. T. Vlčka, CSc.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.