Pokračovat k obsahu
Beneš Knüpfer (1844–1910) Léda

olej na plátně
1902–1904
vpravo dole
77 × 124 cm
rámováno

Odhad: 400 000 Kč800 000 Kč
Vyvolávací cena350 000 Kč Dosažená cena468 000 Kč
Beneše Knüpfera chápeme jako předního představitele pozdního romantismu a naturalistického senzualizmu, jenž v poslední čtvrtině 19. století vycházel ze základů mnichovské školy se zřetelným vlivem Arnolda Böcklina. Vnímán je především jako bytostný marínista, jenž díky svému dlouholetému pobytu v Itálii stál solitérně mimo dobovou tuzemskou výtvarnou scénu. Kromě nejznámějších výjevů s najádami, fauny, Tritony, Nereovnami a delfíny se věnoval i lesním žínkám, mezi nimiž velmi vzácně odkazoval i ke konkrétním mytologickým postavám. K těmto pracím patří kupř. Nymfa Salmakis, Diana v trávě, Andromeda nebo právě Léda. Známý příběh Lédy s labutí, v niž se převtělil bůh a rafinovaný svůdce Zeus, je zde podán způsobem, kdy autor dokázal přijít se zcela originálním kompozičním řešením scény, jež měla ve starověké i novověké historii nepřeberný počet předobrazů. Něha, s níž se pán Olympu dvoří manželce spartského krále Tyndarea, je v nemenší míře také láskyplně opětována. Pozoruhodným momentem je i kontrast, který tvoří velmi jemné, až akademicky hladké ztvárnění Lédiny kůže – lesní tůň a bohatá vegetace jsou naopak zpracovány dynamickým rukopisem se zřetelnými pastózními momenty. Jedná se o malbu vysoké senzuální a citové přitažlivosti. Důležitá je též publikační a výstavní historie díla. Publikováno bylo již za života autora, a to v časopise Zlatá Praha (1904–1905, ročník XXII, č. 5, repro. str. 52, text str. 60) a na Knüpferově autorské výstavě v Rudolfinu roku 1908 (Beneš Knüpfer, Rudolfinum, Praha, 1908, kat. č. 41, nabízeno k prodeji za 12 000 K). Nachází se též v souboru výběrových maleb vydanému bezprostředně po autorově smrti (K. B. Mádl: Beneš Knüpfer, Jeho pětapadesát obrazů, Praha 1912, repro. XXIX.) a v katalogu autorské výstavy konané roku 1927 v Topičově salonu (Výstava I. skupiny obrazů, skizz a kreseb slav. mistra – marináře prof. Beneše Knüpfera, Praha 1927, kat. č. 16, veden jako majetek Topičovy obrazárny). Výstavní štítek na rubové straně rámu dokládá, že bylo zároveň prezentováno na souborné výstavě uspořádané k výročí autorových devadesátých narozenin (Beneš Knüpfer: Souborná výstava, Pavilon Myslbek, Praha, březen−duben 1934, č. 77, v katalogu uvedeno na str. 24 pod kat. č. 23). K vytvoření tohoto díla se autor postupně propracoval dílčími studiemi – jedna taková, vypovídající o hledání finální kompozice, se nalézá ve sbírkách Národní galerie v Praze (inv. č. O 5256). Původní podpis v levém dolním rohu ve tvaru „B. Volný“, jenž nese charakteristický úhoz Knüpferova rukopisu a je zřetelně čitelný na snímcích reprodukovaných již za života autora, byl po smrti autora neznámo kým odstraněn a nahrazen v pravém dolním rohu signaturou „B. Knüpfer“. Vysoká kvalita provedení i výše zmíněná publikační a výstavní historie však i přes tento detail jednoznačně dokazují autenticitu této malby bez nadsázky galerijního formátu. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.
93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.