Pokračovat k obsahu
Josef Čapek (1887–1945) Domky na stráni

olej na plátně
1922
vlevo dole
32 × 38 cm
rámováno

Odhad: 4 000 000 Kč7 000 000 Kč
Vyvolávací cena3 500 000 Kč Dosažená cena6 120 000 Kč

Tato hravá práce je nesena v autorově nezaměnitelném rukopise i estetice inspirované dětským projevem, plně vystihující Čapkův optimistický pohled na svět na počátku dvacátých let, kdy proti klasickým i moderním proudům, okouzlen nejprostšími hodnotami života, vystavěl svoji koncepci „nejskromnějšího umění“. Pro autora byla doba první republiky velice šťastným a produktivním obdobím jak v umělecké, tak literární oblasti. Přiklonil se k naivní malbě inspirované lidovým uměním a tradicí, zcela zredukoval svůj výrazový rejstřík a spolehl se na čistou barevnost. Úzce spolupracoval s bratrem Karlem nejen na poli literatury, ale i na několika divadelních hrách. Tento zájem v sobě obsahuje i předložené dílo Domky na stráni, které na první pohled může působit jako divadelní kulisa. V roce 1922 vytvořil Čapek několik podobně koncipovaných olejů s jednoduše stylizovaným krajinným motivem (Domek s rybníčkem I, Domek s rybníčkem II, Dům ve skalách, Krajina s domkem). V osobitém pojetí zachytil stylizovanou hmotu bílých venkovských stavení zasazených do zelené rytmicky zvlněné krajiny, která svým provedením i barevností evokují v divákovi pocit důvěrné blízkosti a mírumilovného klidu. Celkový dojem je poetický a mírně snový, poukazující na Čapkův jedinečný přístup k zobrazení krajiny, v němž se snoubí modernistické tendence s láskou k tradičnímu vesnickému životu.

Plátno bylo vystaveno v roce 1979 v Jízdárně Pražského hradu na autorově retrospektivní výstavě Josef Čapek (1887–1945), Obrazy a kresby, Národní galerie v Praze, kat. č. 88. Podle štítku s razítkem Hlavního celního úřadu v Praze se dá předpokládat, že bylo zastoupeno na zahraniční výstavě. Je pravděpodobné, že se jednalo o některou z výstav skupiny Tvrdošíjní (např. výstava v John Levy Galleries v Paříži v roce 1924 či výstava ve vídeňském Hagenbundu v témže roce). K dílu existuje fotografie přímo z interiéru Čapkova domu. Zásadní je také provenience z majetku autora s přípisem „pí. Scheinpflugová“ na slepém rámu. Dílo tedy původně patřilo Karlu Čapkovi a Olze Scheinpflugové a následně ho získala sestra paní Scheinpflugové, Božena Konrádová. Později přešlo do majetku JUDr. Karla Scheinpfluga a jeho dědiců a nyní pochází z významné pražské sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.