Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Vzpomínky

komb. tech. (olej, písek) na plátně
1947
vlevo dole
33,5 × 55,5 cm
rámováno

Odhad: 2 000 000 Kč4 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 700 000 Kč Dosažená cena3 960 000 Kč

Obraz Vzpomínky Emila Filly je dokladem jeho evoluce od kubistického expresionismu k monumentálnímu, mytologizujícímu figurativnímu malířství v pozdním období jeho tvorby, kdy se vrátil k tvorbě po traumatických zážitcích z věznění v nacistických koncentračních táborech. Kompozice je rozčleněna do několika plánů – popředí dominuje dívčí hlava v expresivní stylizaci, která zaujímá téměř celou plochu plátna. Fillova bravurní práce s texturou a pastózním nánosem barvy jí dodává plastičnost a hmatatelnou přítomnost. Hlava je zasazena do symetrického zátiší tvořeného tulipánem, petrolejovou lampou a fotografií rozloženými na kulatém stolku. Celá scéna je zjednodušena a zploštěna v duchu kubistického vidění, přičemž barevnost je i přes svou jemnost odvážná a kontrastní, umocňující symbolický charakter díla. Stylizovaná tvář ženy s výraznýma očima a rukou u úst evokuje témata komunikace a introspekce, zároveň může reprezentovat symbol nevinnosti a krásy. Skutečnost, že žena hledí směrem k fotografii na stole, odkazuje k názvu malby – jde o metaforu vzpomínání. Tulipán tak ve vztahu k ní může zastupovat myšlenku znovuzrození a naděje po válce, a jelikož je tato květina známa svou krátkou dobou květu, může být také symbolem pomíjivosti krásy a života obecně. Navíc byl oblíbeným motivem v zátiších holandských mistrů sedmnáctého století, která byla Fillovi silnou celoživotní inspirací. Třetí výrazný prvek kompozice – petrolejová lampa – by pak mohl odkazovat na kontext každodennosti, ale i na plynutí času a pomíjivost života, což jsou témata, která Fillu po válce často zajímala. Obraz tak osciluje mezi realitou a imaginací, realismem a symbolismem, což je opět charakteristickým rysem autorovy pozdní tvorby. Dílo původně pochází z Fillovy pozůstalosti a bylo vyfotografováno Josefem Sudkem. Tato fotografie je k nalezení pod odkazem: http://www.sudekproject.cz/s4525. Plátno bylo vystaveno na autorově samostatné výstavě Emil Filla, Práce z let 1946–1947, SVU Mánes, květen 1947, kat. č. 55. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Původ z velice kvalitní a unikátní porevoluční sbírky. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Celá scéna má výrazný vzpomínkový charakter, má dokonce až určitý psychologický rozměr, vyplývající ze vztahu ženy a muže. Filla se zde výrazně rozmaloval, naprosto se uvolnil, jeho malířské vyjádření bylo zcela bezprostřední. Zejména obrazy z roku 1947 překračují veškeré dosavadní známé kubistické tvarosloví, které přehodnocují osobitým pohledem směrem k expresionismu. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.