Pokračovat k obsahu
Josef Šíma (1891–1971) Země

olej na plátně
1960
vpravo dole
175 × 285 cm
rámováno

Odhad: 15 000 000 Kč35 000 000 Kč
Vyvolávací cena10 000 000 Kč Dosažená cena60 480 000 Kč

Impozantní dílo Země (Terre) z roku 1960 je vůbec největším obrazem, který kdy Šíma namaloval, a představuje vrchol druhé tvůrčí etapy, kterou umělec zahájil po několikaleté odmlce v padesátých letech 20. století. Monumentalita tohoto plátna není jen otázkou fyzických rozměrů, ale především vnitřní síly a hloubky výrazu. Vyznačuje se charakteristickými rysy Šímovy poválečné tvorby – jemnou barevností, abstrahovanou formou a hlubokou metafyzickou dimenzí. Dominantní část plátna zaujímá rozsáhlá béžová plocha, evokující písečnou či kamenitou krajinu, která plynule přechází do modravého nebe. Tato barevná harmonie vytváří dojem éterického, snového prostoru, v němž se hmota a prázdnota vzájemně prolínají ve snaze dosáhnout jednoty.

Šímova práce se světlem a barvou zde dosahuje mimořádné rafinovanosti. Využívá subtilních přechodů a valérů, které vytvářejí dojem vnitřního záření plátna. Tato technika odráží autorův celoživotní zájem o fenomén světla jako základního stavebního prvku malby i univerza. Světlo se stává takřka hmatatelnou substancí, prostupující celou kompozicí a propůjčující jí transcendentální rozměr. Kompozice malby je zdánlivě jednoduchá, avšak při bližším zkoumání odhaluje svou komplexnost. Horizontální členění plátna evokuje krajinný výjev, zatímco jemné tahy štětce a barevné nuance vytvářejí dojem neustálého pohybu a proměnlivosti. Toto napětí mezi statičností a dynamismem odráží malířovy filozofické úvahy o povaze reality a vnímání.

Abstraktní pojetí krajiny v tomto díle navazuje na Šímovu předválečnou tvorbu, zejména na jeho spolupráci se surrealistickou skupinou Le Grand Jeu (Vysoká hra) v Paříži. Zároveň však reflektuje autorův posun k lyričtější a kontemplativnější formě abstrakce. Lze ji proto vnímat jako Šímovu osobní meditaci nad podstatou hmoty a prostoru, jako vizuální báseň o vztahu mezi zemí a nebem, hmotou a duchem. To vše činí Zemi dílem vysoké galerijní hodnoty, jenž představuje nejen výjimečnou sběratelskou příležitost, ale i důležitý příspěvek k diskursu poválečného abstraktního umění. Významný historik umění Meyer Schapiro bystře zachytil podstatu Šímova díla, vystaveného v Musée national d‘art moderne v roce 1968: „[…] Jakoby v pochybnostech nad sebou samým, nebo aby dokončil svůj obraz světla, maluje Antea, jímž připomíná, že Země je pravým domovem člověka; na samém dně prostoru, pod vícerými pravidelnými otvory světla, leží nepojmenovatelné jsoucno, temné, se stínovými údy, s pevným, ostře trčícím, hranatým obrysem – podstata zjemnělých nebeských tvarů. […]“ (z článku přetištěného ve Výtvarné práci 16, č. 24, 10. 1. 1969, str. 8).

Dílo se původně nacházelo v majetku pařížského sběratele umění a galeristy Paula Facchettiho, v jehož galerii bylo roku 1960 vystaveno (bez kat. č.). Bylo černobíle reprodukováno v autorově monografii od F. Šmejkala: Josef Šíma, Praha 1968, str. 308, obr. 336, a v článku Josef Šíma: Vzpomínka na Vysokou hru (přeložila V. Linhartová), in: Výtvarné umění X, roč. 16, 1966, str. 483.

 

Vystaveno na autorových samostatných výstavách:

– Sima, Musée de l‘art moderne de Paris, Paříž, 2. 4. – 21. 6. 1992, kat. č. 98, barevně reprodukováno na str. 146–147

– Hommage à Joseph Sima, Chateau de Ratilly, Francie, 23. 6. – 16. 9. 1973, kat. č. 17 (Terre)

– Sima, Musée national d‘art moderne, Paříž, 7. 11. – 23. 12. 1968, černobíle reprodukováno na str. 86, obr. 94 (Terre)

– Josef Šíma, Obrazy a kresby, Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna, květen–červen 1968, kat. č. 129

 

Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Šíma již měl zkušenosti s velkými formáty z počátku třicátých let, kdy vznikla výrazně horizontální panoramatická Krajina (1932) o rozměrech 106 × 304 cm, avšak tentokráte byl ještě odvážnější. V roce 1960 vystavil svůj nejrozměrnější obraz 175 × 285 cm, který výrazně syntetizoval jeho základní, dlouhodobou kosmogonickou představivost, vycházející ze základního kontrastu vztahu země a nebe. […] Motiv utrženého světla, tolik připomínající Mahlerovu Píseň o zemi, se stal syntézou jeho celoživotního úsilí. Velikostí plátna Šíma vykročil sám ze sebe, objektivizoval svůj svět osobních vnitřních vizí uskutečňovaných na komorních formátech. […]“).

Z dosažené ceny díla budou 3 000 000 Kč věnovány na podporu mladých výtvarníků a rozděleny rovným dílem mezi Akademii výtvarných umění v Praze, Fakultu výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně a Fakultu umění Ostravské univerzity.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.