Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zátiší s ananasem

olej na plátně
1926
vlevo nahoře
32,5 × 41,5 cm
rámováno

Odhad: 4 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena3 000 000 Kč Kladívková cena3 400 000 Kč

Optimistická, nebývale rozvolněná a až hravě promalovaná práce zcela suverénně reprezentuje Fillovo velice tvůrčí období a ve všech ohledech jeho novátorský vývoj kolem poloviny dvacátých let. Tato významná meziválečná etapa umělcovy tvorby, již Vincenc Kramář příznačně označil jako fázi „druhého kubismu“, patří mezi Fillova nejplodnější a nejšťastnější léta, v nichž zcela uplatnil svoji uvolněnost, nespoutanou energii a chuť k experimentování. Při delším pozorování obrazu, který vypadá jako bezprostředně provedené zátiší, se ukazuje, že plátno je do detailu promyšleno a jeho vytvoření vyžadovalo velký stupeň soustředění, z něhož je patrné, že Filla ke každému dílu přistupoval s novým náhledem. V předloženém plátně tak máme možnost pozorovat, jakým způsobem autor osobitě a velice svobodně vybalancoval rovnováhu mezi zobrazením konkrétních předmětů na obraze, popřením jejich objemů a zároveň ukotvením těchto objektů na podložce, v níž cítíme náznaky prostoru. Vedle sebe zde postavil tradiční artefakty – pohár, lahev a podnos, na kterém je položen stylizovaný ananas, oblíbený motiv, který reprezentoval v prvorepublikové domácnosti jistý luxus, jehož charakteristická textura je zdůrazněna geometrickým rastrem a světlými bílými odlesky. Hlavním stavebním prvkem nejsou ostře řezané objemy z ranějších kubistických děl, ale tvořivá organická linie probíhající po povrchu věcí i mezi jednotlivými předměty. S rozvolněností tvarů souvisí i emotivní práce s barevnou pastou a paleta založená na zemitých tónech – tlumené červené, hnědé a černé, které jsou osvěženy světle modrými a zelenými akcenty. Bohatý, elegantně působící kolorit a graciézní štětcový přednes jen podtrhují snahu sice opakovat stále znova tytéž prvky, avšak vždy je nasvítit jinak, nově, a vetknout jim „nový příběh“. Jako by běžné věci z domácnosti byly postaveny na imaginární jeviště, které jim dodalo záhadný, až symbolický význam. Dílo, úchvatné svým pojetím, podstatně oživuje pohled na Emila Fillu jako strohého malíře kubismu a představuje ho jako iniciátora myšlenek o vnímání moderního obrazu, přesně tak, jak je ve dvacátých letech rozvinulo progresivní křídlo S. V. U. Mánes. Hodnotu práce dokládá i její reprodukování ještě za Fillova života v časopise Český svět (roč. 23, 1926, č. 2, repro str. 2) a fakt, že je zachycena v autorově fotografické pozůstalosti vytvořené Josefem Sudkem. Jejím prvním majitelem byl významný český architekt Vladimír Karfík, který mimo jiné spolupracoval s Tomášem Baťou na výstavbě města Zlína. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Dílo přesně zapadá do jádra Fillovy práce poloviny dvacátých let. I když se zdá být hodně zjednodušené, pak jde o zdání. Při delším pozorování z něj vyvstane množství rafinovaných kvalit. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.