Pokračovat k obsahu
Josef Čapek (1887–1945) Růžičky

olej na plátně
1926
vlevo dole
47 × 30 cm
rámováno

Odhad: 2 500 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 800 000 Kč Kladívková cena3 600 000 Kč

Zátiší s růžemi v průsvitné váze z roku 1926 reprezentuje fascinující přechodové období v Čapkově tvorbě, kdy se po expresivně laděném cyklu „chlapů“ začal obracet k lyricky pojatým motivům a barevně prosvětlenější paletě. Dílo odráží autorův smysl pro zjednodušené formy a plošnou stylizaci, charakteristické prvky jeho malířského rukopisu, zde však obohacené o subtilní hru světla prostupujícího skleněnou vázou. Pozorný divák ocení Čapkovu schopnost balancovat mezi moderní redukcí tvarů a zachováním jejich základní čitelnosti, přičemž půvabná růžová kvítka tvoří kontrapunkt k pojetí vázy oproštěnému na pouhý obrys. V kontextu autorovy knižní tvorby tohoto období, kdy připravoval pozoruhodné linorytové obálky pro díla W. B. Yeatse či K. Biebla (obě 1926), lze pozorovat shodnou tendenci k výrazové úspornosti a výtvarné čistotě. Zvláštní pozornost zaslouží práce s pozadím, v němž Čapek vytváří jemný barevný přechod evokující denní atmosféru, čímž posiluje dojem prostorovosti navzdory zjednodušení forem. Oproti dobovým modernistickým tendencím Čapek v tomto díle nesměřuje k abstrakci, ale naopak zkoumá možnosti prolnutí moderního výrazu s tradiční látkou zátiší. Prvním majitelem díla byl významný český nakladatel, spisovatel, básník a publicista Otakar Štorch-Marien (na rubu přípis „O. Š.“), který měl do konce dvacátých let licenci na literární tvorbu bratří Čapků. Hodnotu díla umocňuje publikování v soupisu autorova díla (P. Pečinková: Pracoval jsem mnoho, díl třetí: Malba, Humpolec 2023, str. 568, kat. č. III/257); jeho evidování v pracovní databázi Jaroslava Slavíka pod číslem 433; i zahrnutí na výstavách: Obrazy květin, Aventinská mansarda, Praha 1930 (šlo o jediný obraz J. Čapka na této výstavě); Josef Čapek, Jízdárna Pražského hradu, 7. 10. 2009 – 17. 1. 2010, a Východočeská galerie v Pardubicích, 3. 3. – 30. 5. 2010, str. 69, kat. č. 104; Vzpomínka na Aventinskou mansardu Otakara Štorcha-Mariena, Galerie Zdeněk Sklenář, Praha, 7. 11. – 8. 12. 2007, bez kat. č. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc., (cit.: „[…] Čapek se ve své malbě soustřeďoval především na člověka, ale příležitostně se věnoval i květinovým zátiším. Nejčastěji ve dvacátých letech, kdy prověřoval výrazové možnosti moderní výtvarné formy. Využíval přitom poměrně široké spektrum stylových poloh, od naivismu přes kubistické reminiscence po spontánní živelnou štětcovou malbu. K těmto výtvarným experimentům patří i olej Růžičky. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.