Pokračovat k obsahu
Jiří Kars (1880–1945) Tossa de Mar I

olej na plátně
1934
vpravo dole
50 × 65 cm
rámováno

Odhad: 500 000 Kč1 000 000 Kč
Vyvolávací cena400 000 Kč
Jiří Kars v díle Tossa de Mar I zachytil katalánské pobřežní městečko charakteristickou uvolněnou malířskou technikou s důrazem na zaznamenání atmosféry místa prostřednictvím světelných a barevných nuancí. Středomořská krajina, kterou Kars navštěvoval pravidelně od počátku třicátých let, mu poskytovala útočiště v době sílícího antisemitismu v Evropě, což se odráží v klidné harmonii kompozice s dominantou kopce se středověkou pevností. Na plátně je zobrazen pohled na ikonický poloostrov Vila Vella (Staré město), na kterém se nachází několik významných památek: Far del Cap de Tossa (Maják mysu Tossa), impozantní Muralles de Tossa de Mar (středověké hradby Tossy de Mar) a Torre del Castell de Tossa de Mar (věž hradu Tossa de Mar). Tento jedinečný architektonický komplex, který se majestátně tyčí nad mořem a symbolizuje zmíněné katalánské městečko, svědčí o jeho bohaté historii. V tomto období Kars svůj rukopis postupně zjemnil a směřoval od expresivnějších počátků k lyričtějšímu projevu, jenž organicky spojil moderní redukci výtvarných prostředků s tradicí evropské krajinomalby. Plátno vykazuje typické znaky autorovy pozdní tvorby – práci se světelnou atmosférou, subtilní barevnou škálou zemitých tónů a citlivé strukturování krajinného prostoru. Dílo spadá do významného cyklu obrazů z Tossa de Mar, kde vytvořil některé ze svých nejcennějších prací předtím, než musel roku 1936 prchnout před španělskou občanskou válkou. Tossa de Mar byla ve třicátých letech 20. století významným útočištěm pro mnoho evropských umělců prchajících před rostoucím antisemitismem a později válkou. Kromě Jiřího Karse se sem uchýlil například Marc Chagall, André Masson, Jean Metzinger nebo Dora Maar. Dílo představuje autentickou ukázku Karsovy schopnosti elegantně propojit modernistickou strukturální analýzu s citlivostí vůči specifickému geniu loci katalánského pobřeží, které zachycuje nikoli jako turistickou idylu, ale jako živoucí krajinný organismus prostoupený lidskou přítomností. Obraz byl prezentován na přehlídce Souborná výstava malíře Georges Karse (S. V. U. Mánes, Dům umění města Brna, 28. 2. – 22. 3. 1936; S. V. U. Mánes, Praha, 8. 1. – 3. 2. 1937, kat. č. 97). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D., (cit.: „[…] ‚Tossa de Mar I‘ je autentickou, výtvarně syntetickou, obraz ‚čisté‘ krajiny dokonale transponující prací. […] Dalo by se říci, že Jiří Kars s touto krajinou spojil svou duši, že pronikl do jejího tajemství, do její duchovní esence. Není to krajina prvoplánově ‚prosluněná‘, ale krajina tichá, klidná, dokonce lehce melancholická. Autor v ní našel zrcadlo svého temperamentu, objevil klidnou krásu ‚čisté krajiny‘, která nezná rozdílu mezi ideálem a skutečností. […]“).
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.