Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zátiší s dýmkou a kartou

komb. tech. (olej, email, písek) na plátně
1930
vpravo dole
22 × 71,5 cm
rámováno

Odhad: 3 500 000 Kč7 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 800 000 Kč Kladívková cena4 300 000 Kč

Elegantní a osobitý obraz z přelomu dvacátých a třicátých let pochází z období Fillovy tvorby, kdy byl na vrcholu svých tvůrčích sil a jeho práce se těšily mezinárodnímu uznání. V této etapě, jež také bývá označována jako „bílé období“, obratně spojoval odkaz modernistických směrů s vlastními experimenty a příznačná jsou koloristicky vytříbená zátiší s odvážným plastickým přednesem s výrazným zapojením právě bílé barvy – ať už jako dominantní, nebo prostupující celou kompozicí. Výrazný obraz v sobě stále nese ozvěny lyrického kubismu, avšak zaujme především svým zúženým panoramatickým formátem. Ten dokládá, že se Filla o tento formát zajímal ještě dříve než na počátku padesátých let, kdy vznikaly jeho krajiny z Českého středohoří. Ve skutečnosti se horizontální formát průběžně objevuje v dílech napříč celou jeho tvorbou, přičemž padesátá léta představují jeho vyvrcholení. Fillu tvar plátna postavil před nelehký úkol. V přehledně uspořádané kompozici nalezneme na pravé straně mísu s ovocem, stylizovanou v tenkých černých liniích. Vedle mísy zleva se nacházejí další předměty – holandská dýmka, pohár a hrací karta s vyobrazením křížového esa –, zachycené rovněž v redukovaných, abstraktně pojatých obrysech. Z celého obrazu vyzařující bílá barva okamžitě upoutá divákův zrak. Nepůsobí jen jako pozadí nebo pouhé popředí; spíše prostupuje celou malbou, která je zbavena jiného zdroje osvětlení, a stává se tak jediným nositelem všech světelných hodnot. Význam díla zvyšují jeho původní stav a autorova adjustace. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Výrazně horizontální obraz před divákem otevírá silně působivé smyslové bohatství prostupujících se tvarů a barev, ukazuje, že autor se v roce 1930 dostal do jednoho ze svých bodů zlomu, v němž vrcholily jeho předcházející zkušenosti. Zároveň si kladl výrazné malířské otázky po perceptuálním vyvážení pravé a levé strany obrazu při důrazném omezení prostoru, při jeho, pokud možno co největším, zúžení na plochu. Máme tak před sebou nejen meditaci o smyslových jevech, ale i o způsobu znázornění jako takovém. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.