Pokračovat k obsahu
Josef Šíma (1891–1971) Městská krajina

olej na plátně
1954
vpravo dole
54 × 80 cm
rámováno

Odhad: 3 500 000 Kč5 500 000 Kč
Vyvolávací cena2 700 000 Kč Kladívková cena3 700 000 Kč

V motivicky značně vzácné Městské krajině Šíma ztvárnil pařížskou čtvrť Saint-Denis, kterou zde nahlíží stylem typickým pro jeho poválečnou tvorbu. Dílo vzniklo v roce 1954, po desetileté tvůrčí odmlce, kdy malíř obnovil vztah ke smyslové realitě a vrátil se do určité míry ke konkrétním krajinným a městským motivům, jež transformoval svou osobitou vizí světa. Malba je vystavěna na principu teigovské syntézy „stavby a básně“, harmonicky slučující civilizaci s přírodou, kdy moderní architektonické prvky kontrastují s odhmotněnými krajinnými plány. Kompozičně dílo odkazuje na Šímovu vnitřní polemiku s modernistickým konstruktivismem, k němuž choval jakousi „platonickou lásku“, zvláště patrnou ve vztahu k projektu Zářícího města od Le Corbusiera, který krátce před vznikem tohoto obrazu představil novou vizi kolektivního bydlení. Subtilní pnutí mezi racionální konstrukcí a smyslově naléhavými barevnými plochami – prosvětlenými okry a zelenými tóny s akcentem červené na střeše osamělého domu v popředí – umožňuje nahlédnout autorovu filosofii vztahu architektury a přírody. Tento dialog mezi geometrickým řádem a organickou volností krajiny zrcadlí malířovo celoživotní hledání harmonie mezi duchovní podstatou a smyslovým prožitkem světa. Plátno se vyznačuje osobitou dematerializovanou vizí jednoty univerza, k níž Šíma směřoval celý život, přičemž právě v poválečném období formuloval svůj rukopis s novou intenzitou a vnitřním klidem. Patří k těm hodnotám světového moderního umění, které vzdorují zařazení do úzkých kategorií jednotlivých výtvarných směrů – obdobně, jako tomu bylo se Šímou v období surrealismu, jehož doktríně se nikdy zcela nepodřídil.

V době svého vzniku bylo prezentováno na autorově samostatné výstavě v Galerii Kléber (19. 4. – 7. 5. 1955, bez kat. č.), která byla druhou umělcovou přehlídkou u tohoto galeristy a stala se milníkem, novým dechem v jeho poválečné tvorbě, jež mu získala pozornost u tehdejšího francouzského publika. Těmito výstavami Šíma potvrdil svou pozici jako jednoho z nejpozoruhodnějších českých malířů 20. století, schopného aktivně se podílet na mezinárodním výtvarném dění dílem předčícím svou inovativností a nadčasovostí své mladší kolegy. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Na tomto obraze se ukazuje, jak byl pro něj důležitý námět předměstí, ve kterých zástavba vyrůstala nebo přecházela do volné krajiny. I tento obraz měl své přesné inspirační místo. Byla jím zřejmě čtvrť Saint-Denis u Paříže […]. Posuzovaný obraz nám podstatně pomáhá doplnit si znalosti o průběhu Šímovy tvorby z období let 1953–1955, které je dosud velmi málo známé. Vyznačuje se typickou ‚šímovskou‘ barevností prosvětlených okrů a zelení a jeho úsporným vztahem k ostřejším barvám, jako byla červená, kterou uplatnil na střeše osamělého domu v popředí. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.