Pokračovat k obsahu
Zdeněk Sklenář (1910–1986) Římské kapitálky

olej na plátně
1958
vpravo dole
55 × 65 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč6 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 800 000 Kč Kladívková cena2 400 000 Kč

Čínská kaligrafie se stala pro Zdeňka Sklenáře klíčovým inspiračním zdrojem od poloviny padesátých let 20. století. V obraze Římské kapitálky poprvé propojil tento východní vliv s latinskou abecedou, což byly dva hlavní vlivy, které formovaly jeho tvorbu. Impulz k tomu mu dala dvousvazková kniha Krásné písmo Františka Muziky z roku 1958, zaměřující se na vývoj a krásu latinské abecedy. Na plátně Římské kapitálky písmena ztratila svou běžnou sémantickou funkci, neslouží tak k přenosu sdělení, ale stala se ryze vizuálním a estetickým prvkem. Sklenář zde rozvíjel hlavní témata své tehdejší tvorby: abstraktní barevné pole volně utvářené doteky skvrn a lineární strukturu vycházející z forem písma. Pracoval s prolínáním vrstev, ve kterých se jednotlivé prvky překrývají a rozplývají v barevném poli vytvářejícím pocit hloubky a prostorovosti. Charakteristickým rysem díla je rovněž specifická technika autorovy malby, která se projevila v drobných perforacích a proškrabávání vrstev barvy ostrými nástroji. To dodává obrazu bohatou strukturu a zdůrazňuje energii kaligrafické kresby. Římské kapitálky nejsou jen výtvarným experimentem, ale zároveň hlubokou meditací nad samotnou podstatou písma. Sklenář v díle odkrývá jeho estetickou hodnotu, propojuje barvu, linii a prostor v harmonický celek. Malba tak dokazuje jeho jedinečnou schopnost překračovat hranice mezi písmem a obrazem, mezi východní a západní tradicí. Přestože se často obracel k asijské kaligrafii, tímto dílem zdůraznil svůj vztah k evropskému kulturnímu dědictví a jeho nadčasové kráse. Hodnotu díla zvyšuje jeho prezentování na prestižní výstavě v Bochumi v Německu (Tschechoslowakische Kunst heute: Profile V, Städtische Kunstgalerie, Bochum, 16. 5. – 25. 7. 1965, kat. č. 225) a reprodukování v autorově monografii (F. Šmejkal: Zdeněk Sklenář, Praha 1984, nestr., obr. 91). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Z. Sklenářem, autorovým synovcem. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Volba typu písma mohla být u Sklenáře zarážející, orientoval se na znaky, na kaligrafii, na východní kultury, v nichž nalézal mnohé podněty, avšak tentokráte zamířil do antické Evropy, do oblastí vytvářejících předpoklady dnešní kultury podávající její vrcholné formy, které se staly nepřekonatelné a bylo možné je nanejvýše napodobovat. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.