Pokračovat k obsahu
Josef Čapek (1887–1945) Zátiší s broskvemi

olej na plátně
1922
vpravo dole
38 × 48 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč6 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 500 000 Kč Kladívková cena6 900 000 Kč

Jednoduché kontury a redukovaná barevnost, které jsou charakteristické pro tvorbu Josefa Čapka v raných dvacátých letech, vytvářejí ze Zátiší s broskvemi vlajkové dílo tohoto období. Silná obrysová kontura zdůrazňuje oblé tvary zobrazených předmětů, ať už jde o pohár, mísu, nebo zralé broskve. Tradiční žánr zátiší se v Čapkových rukou stal prostředkem k experimentování s formou a kompozicí. Jeho přístup se vyznačoval jistou naivizující stylizací, která však nebyla projevem neumětelství, ale vědomým uměleckým rozhodnutím a výrazem autorova přesvědčení o potřebě návratu k elementárním výtvarným hodnotám. V plošné stylizaci motivu a zjednodušení tvarů se projevila jeho touha po „nejskromnějším umění“, jeho snaha o nalezení výtvarné řeči, která by odpovídala představě moderního obrazu osvobozujícího se od popisné funkce. Zátiší z počátku dvacátých let 20. století se držela na pomezí věcnosti a geometrické konstrukce kubismu. Právě tendence k jednoduchosti výrazu byla charakteristická pro umělce skupiny Tvrdošíjní, s níž Čapek v tomto období aktivně vystavoval. Dílo vzniklo v době, kdy se umělec jako již uznávaná osobnost české kulturní scény intenzivně věnoval nejen malířské, ale i literární a kritické činnosti. Jeho výtvarný názor se formoval v dialogu s mezinárodními avantgardními proudy a především s kubismem, ale vždy si zachovával svou osobitost a nezaměnitelný rukopis. V Zátiší s broskvemi autor zajímavě pracoval s tmavou vrstvou podmalby a světlejší vrchní barvou, díky které dosáhl neobyčejných barevných valérů. Je v něm zřetelný i jeho odpor k oficiálnímu umění a akademismu, který spatřoval v hutné olejomalbě, proto své obrazy maloval téměř suchým olejem. Sběratelskou hodnotu díla zvyšuje jeho prezentování na výstavách (V. výstava Tvrdošíjných, Krasoumná jednota v Praze, 24. 3. – 15. 4. 1923, kat. č. 8 pod názvem Broskve; Dílo Josefa Čapka, Dům umění města Brna, září–říjen 1960, kat. č. 88 pod názvem Zátiší; Malířské dílo Josefa Čapka, Dům umění v Gottwaldově, 25. 4. – 13. 6. 1965, mimo katalog), zařazení v soupisu Čapkova výtvarného díla (P. Pečinková: Pracoval jsem mnoho, díl třetí: Malba, Humpolec 2023, str. 545, kat. č. III/195) a jeho evidování v pracovní databázi Jaroslava Slavíka pod číslem 280 s názvem Zátiší. Prvním majitelem obrazu byl Václav Nebeský, historik umění a obchodník s uměním v Paříži. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc., (cit.: „[…] Předložená práce patří do souboru olejů z Čapkovy tvůrčí etapy ‚nejskromnějšího umění‘, kdy dospívá k osobité interpretaci kubistických podnětů a inspiruje se přitom tvorbou Celníka Rousseaua, autorů vývěsních štítů i dalších neškolených tvůrců /tzv. malířů z lidu/. V letech 1920–1922 se přitom častěji věnuje motivům zátiší a pokouší se spojit tento klasický žánr s novou výtvarnou řečí. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.