Pokračovat k obsahu
Mikuláš Medek (1926–1974) Šramoty a ticha

komb. tech. (olej, email) na plátně
1961
vpravo dole
70,5 × 45 cm
rámováno

Odhad: 2 000 000 Kč4 000 000 Kč
Vyvolávací cena1 800 000 Kč Kladívková cena2 700 000 Kč

Mikuláš Medek v obraze Šramoty a ticha (variantně Šramoty a ticho) z 10. listopadu 1961 zachycuje zlomový moment svého tvůrčího vývoje směrem k abstrakci, přičemž si mistrně uchovává esenciální spojení s tělesnou zkušeností. Dílo organicky navazuje na malířovo systematické zkoumání polarit hluku a ticha, fenomén prostupující jeho tvorbou již od roku 1950, kdy vytvořil Hluk ticha – symbolicky v den popravy Milady Horákové. Akustický motiv šramotů lze v jeho díle kontinuálně sledovat od raných surrealistických textů až do počátku šedesátých let (např. Šramoty a ticho na kříži, 1961). Tento sofistikovaný cyklus „šramotů a hluků ticha“ je dovršen monumentálním plátnem větších rozměrů s matematicky precizním názvem 3 604 cm² šramotu, 536 cm² ticha (Šramoty a ticho) – (komb. tech. /olej, email/ na plátně, 1961, 162 × 100 cm), jež vzniklo v bezprostřední časové návaznosti na představené dílo jako jeho konceptuální vyvrcholení. Uvnitř modrého obdélníku, zabírajícího téměř celou plochu plátna a odsazeného od levého okraje pruhem červené barvy tvořící podkladovou vrstvu, se nachází prosvětlený menší nepravidelný obdélník fungující jako prostor v prostoru – místo kontemplativního prázdna narušovaného vnějšími impulzy. V díle pozoruhodně pracuje s malbou jako hmotou, která podle autorových vlastních slov „supluje živou tkáň“, čímž vytváří silně introspektivní výpověď o zranění a překonání úzkosti. Plátno vzniklo v období, kdy výtvarník postupně opouštěl figurální motivy ve prospěch tzv. preparovaných obrazů, v nichž organická hmota a autorovo vstupování do ní reflektovaly až hmatatelné napětí, neklid a zranitelnost. Plocha obrazu mu sloužila jakožto prostor k zaznamenání niterních prožitků, přičemž do struktur zasahoval dekalkováním (otiskováním barevné vrstvy) či rytím, a i tento jeho fyzický prožitek je důležitou součástí obsahu samotné malby. Specifické techniky umožňovaly vytvářet nepředvídatelné struktury a náhodné efekty, které byly v souladu s jeho zájmem o organické, živoucí povrchy obrazů. Právě na počátku šedesátých let se hlavním nositelem významu v jeho obrazech stala barevná struktura, která jej zařadila mezi průkopníky informelních tendencí v českém umění. Tento obraz předcházel velkému plátnu téhož názvu, jak dokládá poznámka na rubu. Pro básníka Jiřího Kuběnu (vlastním jménem Jiřího Paukerta, 1936–2017), jednoho z nejbližších Medkových přátel, se dílo stalo natolik významným, že jej získal do své sbírky takřka ihned po dokončení, jak dokládá autorův přípis: „Mikuláš Medek, Šramoty a ticha, listopad 1961. Koupil dne 28. 11. a do Brna dne 29. 11. 1961 zavezl Jiří Paukert.“ Byl to právě Kuběna, kdo se zařadil k prvním zaníceným Medkovým vykladačům a kdo mu domluvil slavnou zakázku v kostele v Jedovnici. Dílo bylo publikováno (J. Padrta: Mikuláš Medek, Výtvarné umění, roč. 15, 1965, č. 9, str. 395; M. Medek, Texty, Praha 1995, str. 387, výběr z Medkových osobních deníků, zápisníků a korespondence; V. Effenberger: Mikuláš Medek, Analogon, roč. 14, 2002, č. 34–35, str. 138; a v autorově monografii B. Mráz: Mikuláš Medek, Praha 1970, str. 38, pod stejným názvem je zde však chybně uveden obraz 3 604 cm² šramotu, 536 cm² ticha). Vystaveno bylo v roce 1999 na hradě Bítově, kde Jiří Paukert dělal kastelána (Mikuláš Medek: Obrazy, Jan Koblasa: Plastiky, Bítov 1999, bez kat. č.). Plátno bude zařazeno do chystaného soupisu díla PhDr. E. Kosákové-Medkové. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. E. Kosákovou-Medkovou, historičkou umění a dcerou autora. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Tento obraz se stal téměř posvátnou relikvií ještě za Medkova života. […] Z tohoto obrazu je patrná Medkova velikost, kterou žádný další malíř, činný po druhé světové válce v bývalém Československu, nepřekonal. Vždy přicházel s novým obsahovým a technickým pojetím, které jeho práci posouvalo dopředu. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.