bronz
1925
uprostřed dole
28 × 50 cm
Bronzovou plastiku Závodní auto (také Bugatka) vytvořil Otakar Švec roku 1923 jako cenu pro III. mezinárodní automobilovou soutěž spolehlivosti (udělovanou výborem Autoklubu Republiky československé), v níž v roce 1923 zvítězila automobilka Tatra s modelem T11. Představený odlitek realizoval roku 1925 významný český podnikatel a kovolitec Franta Anýž, jenž se Švecem spolupracoval na několika zakázkách a jehož dílna specializovaná na umělecké kovové předměty udržovala vysoký řemeslný standard. Dílo reprezentuje dobový civilistní proud oslavující nové dopravní prostředky, jehož byl Švec významným představitelem společně s dalšími autory, jako byl Bedřich Stefan se svou vlastní verzí Bugatky (určenou pro stejnou soutěž). Stylizovaná kompozice vozu s řidičem na nakloněné plintě evokuje dojem rychlosti a pohybu, což podtrhuje Švecův zájem o zachycení moderní kinetické energie. Zvlněná základna vytváří dojem mírného vznosu a zvyšuje dynamický účinek kompozice, zatímco řidič s typickou přilbou a jeho spolujezdec se zdviženou paží symbolizují poválečné nadšení pro sport a techniku. Švecovo Závodní auto vzniklo jen rok před jeho nejslavnějším civilistním dílem Sluneční paprsek (Motocyklista), s nímž sdílí nejen téma, ale i výtvarný přístup založený na čistých, plynulých liniích a ekonomii výrazových prostředků. Dílo zachycuje nejenom fascinaci moderní dobou a sportovními motivy, ale i technickým pokrokem po první světové válce, kdy tyto drahé automobilové stroje pomáhaly měnit společenský obraz svých bohatých majitelů a stávaly se symboly prestiže. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. D. Chaloupkou. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.