Pokračovat k obsahu
Václav Radimský (1867–1946) Podzimní krajina

olej na plátně
1891
vlevo dole
70 × 110 cm
rámováno

Odhad: 1 300 000 Kč2 300 000 Kč
Vyvolávací cena900 000 Kč Kladívková cena1 200 000 Kč
Radimského pobyt v Barbizonu na okraji Fontainebleauského lesa je poprvé doložen roku 1891, právě v době vzniku představovaného díla. Malíř tehdy neměl možnost se zde usadit natrvalo, neboť se musel účastnit cvičení dragounského pluku v Pardubicích, kterého byl členem. V Barbizonu, Mekce hned několika generací krajinářů, se však musel pohybovat již dříve. Roku 1888 totiž odjel do Paříže a z roku 1890 už známe jeho první barbizonské oleje – jedná se kupř. o Studii z Barbizonu (1890, Národní galerie v Praze, inv. č. O 13497) a o rok mladší Západ slunce v barbizonském lese (1891, soukromá sbírka) či Studii zimy v Brollesu (1891, soukromá sbírka), jenž se nalézá taktéž nedaleko Fontainebleau. Zásadní zlom v Radimského životě nastal roku 1894, kdy se přesunul za Claudem Monetem do Giverny – v této době se také radikálně proměnil jeho štětcový rukopis, který se stal robustnějším, uvolněnějším a v barevné paletě zářivějším a prosvětleným. Existence zmíněných maleb před rokem 1894 poukazuje jak na autorovu činnost v tomto regionu, tak vykazuje i řadu styčných bodů s představovaným plátnem.Hlavní podobnost lze spatřovat právě v rukopise, jenž si ještě zachovává drobnopisné podání a není zde dosud ovlivněn děleným impresionistickým kladením jednotlivých bodů či plošek. Právě detailu a drobnopisu si lze povšimnout především v jemném větvoví a v celkové deskriptivní přesnosti a zaměření na detail. Obdobně i barevná škála také ještě odpovídá tradičněji zemitější paletě, světlo tu v impresionistickém slova smyslu není cílem, ale spíše prostředkem k modelaci objemů a definici povrchů. Barbizon a jeho velcí mistři, samozřejmě i Antonín Chittussi, jehož odkaz Radimský jistě dobře znal, stojí u inspiračních kořenů představovaného díla. Další neopomenutelný inspirační zdroj lze najít i v pojetí a konstrukci prostoru – povšimneme-li si práce s horizontem, vysokého nebe a vztahu mezi celkem a detailem, nalezneme řadu obrazových afinit kupř. s o generaci mladšími krajináři ze školy Maximiliana Haushofera, jmenovitě s Adolfem Kosárkem, Adolfem Chwalou, Wilhelmem Riedlem či Berthou von Grab.Navzdory tomu, že je Václav Radimský na českém trhu s uměním dlouhodobě jedním z nejvyhledávanějších autorů, lze jeho ranou tvorbu z první poloviny devadesátých let 19. století označit za takřka nedostupnou – v součtu se tak za poslední čtyři dekády neobjevilo více jeho maleb z tohoto období, než které by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Radimského Podzimní krajina tak představuje ojedinělou sběratelskou příležitost k získání práce neoddiskutovatelných galerijních kvalit. Jedná se o malbu mladého umělce pronikavého talentu, jejíž hodnota tkví nejen v její výtvarné kvalitě, ale i v její vzácnosti. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.