Pokračovat k obsahu
Otakar Kubín (1883–1969) Podobizna dívky

olej na lepence
kolem roku 1920
vpravo dole
55 × 46 cm
rámováno

Odhad: 200 000 Kč400 000 Kč
Vyvolávací cena180 000 Kč Kladívková cena210 000 Kč
Portrét z období Kubínova přechodu k neoklasicismu demonstruje radikální proměnu jeho výtvarného výrazu, kdy autor vědomě opouštěl dynamické expresionistické tendence ve prospěch klidné, harmonické kompozice inspirované italskou renesancí a ingresovskou malbou. Kubínova meziválečná tvorba, vytvářená již pod francouzsky adaptovaným jménem Othon Coubine, vykazuje charakteristickou oblou mohutnost a specifickou tichou monumentalitu, jež mu vynesla uznání francouzské kritiky. Jemná barevnost s převládajícími růžovými a okrovými tóny vytváří atmosféru intimity, zatímco formální zjednodušení objemu a plošnost prozrazují, co se pro řadu francouzských konzervativních kritiků stalo učebnicovým příkladem „zdravého“ realismu v opozici k „chaotickým“ pokusům avantgardně zaměřených umělců. Psychologická hloubka portrétu je potlačena ve prospěch idealizace, což koresponduje s Kubínovým vlastním vyjádřením, že „válka rozdělila můj život a mé umění na dvě části“. Obraz vykazuje silnou souvislost s díly vzniklými během umělcova pobytu na Loiře kolem roku 1920, reprezentuje tedy jeho přechodné období cizelování nového výrazu. Kompoziční uspořádání a jemná modelace obličeje předznamenávají Kubínovu cestu k osobitému pojetí klasicistní tradice, které stálo v opozici k avantgardním proudům. Dílo je významným dokladem počátku autorovy poválečné tvorby, kdy definitivně opustil kubistické a expresivní experimenty ve prospěch neoklasicismu a „návratu k řádu“. Na rubu označeno razítky Collection Jacques. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D., (cit.: „[…] Obraz je koloristicky celý držen v nesmírně delikátních tónech. Skvostná růžová podtrhuje ženskou něhu a jemnost. Zjemňující světlo podkresluje rysy a činí z mladé dívky doslova nadpozemské zjevení. Záměrný charakter ‚non-finita‘ dodává plátnu na modernosti. Je velmi pravděpodobné, že na obraze je zachycena Madame H., kterou Otakar Kubín – Coubine ztvárnil roku 1920 ještě jednou, a to jako dvojportrét s její malou dcerkou. […]“).
93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.