komb. tech. (koláž, akvarel, tuš) na papíře
1970
vpravo dole
17 × 24 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Odhad: 150 000 Kč – 250 000 Kč
Vyvolávací cena: 80 000 KčNa přelomu šedesátých a sedmdesátých let se v Lhotákově tvorbě objevil motiv reklamní láhve jako emblém moderní konzumní společnosti, který autor začlenil do své poetiky technizované krajiny. Láhev červeného vína s francouzskou etiketou typu Bordeaux Médoc funguje jako civilizační artefakt v námořní scenérii, kde francouzská vlajka a ptáci evokují nostalgickou idylu cestovatele po této přímořské krajině. Autor dekonstruoval tradiční žánr zátiší otevřením do nekonečného prostoru moře, čímž narušil uzavřenost klasického motivu a vytvořil napětí mezi statickou láhví a dynamickým pozadím. Skutečná vystřižená etiketa nalepená na malovanou lahev potvrzuje Lhotákovu víru ve skrytý význam předmětů a jejich schopnost vypovídat o reáliích spotřební kultury. Dílo představuje syntézu autorových ikonografických témat – vedle dopravních motivů také reklamních symbolů a civilizačních stop v krajině. Technika kombinující různá média odpovídá experimentální fázi Lhotákovy pozdní tvorby. Celkově práce zachycuje poetiku přechodného okamžiku mezi tradicí a modernitou, mezi domovem a touhou po vzdálených místech. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Ing. L. Šteffkem.