olej na plátně fixovaném na kartonu
1984
vpravo dole
16,5 × 20 cm
rámováno, pasparta, zaskl.
Odhad: 350 000 Kč – 550 000 Kč
Vyvolávací cena: 280 000 KčPředložený obraz z pozdního období tvorby Kamila Lhotáka představuje jeho typický poetický svět, v němž se snoubí technická civilizace s lyrickým pohledem na krajinu. V kompozici dominuje centrálně umístěný červený objekt připomínající abstraktní strojní tvar či přesýpací hodiny, který kontrastuje s klidem otevřené krajiny v pozadí. Lhoták tento motiv začal používat od šedesátých let, kdy se v jeho obrazech začalo objevovat zvláštní metafyzické napětí, krajina se stávala stylizovanější a do jeho děl se místo civilismu promítal magický realismus. Tyto fantaskní prvky zanechané opuštěné v krajině symbolicky označoval jako „stroje pouště“. Tajuplnost a bezčasí atmosféry dokresluje horizontální členění celého výjevu na temně zelenou zem a světlé modré nebe, přičemž v dáli se rýsuje silueta Českého Středohoří. Drobné minimalistické prvky – bílá kostka a pestrý míč – jsou příkladem Lhotákovy charakteristické práce s barvou a prostorem. Scéna v sobě obsahuje melancholii i hravost, tak typickou pro autorovu imaginaci, a patří do linie Lhotákových obrazů, kde technické objekty působí spíše jako snové artefakty než funkční stroje.
Dílo je uvedeno ve výtvarníkově soupisu díla pod názvemČervený objekta číslem 2050/4. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.:„[…] Na obraze ‚Červený objekt‘ vytváří autor scenérii ‚zabydlenou‘ svými oblíbenými motivy, předměty, které se stávají součástí jeho poetické výpovědi o světě. […].“).
Dílo je uvedeno ve výtvarníkově soupisu díla pod názvemČervený objekta číslem 2050/4. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.:„[…] Na obraze ‚Červený objekt‘ vytváří autor scenérii ‚zabydlenou‘ svými oblíbenými motivy, předměty, které se stávají součástí jeho poetické výpovědi o světě. […].“).