Zdeněk Sklenář (1910–1986)

Čínské znaky

Technika:olej na plátně

Datace:1961

Signatura:vlevo dole

Rozměry:30 x 50 cm

Provedení:rám

vyvolávací cena:800000

dosažená cena:2000000

84. aukce, číslo katalogu 179

 

Jedinečná práce Zdeňka Sklenáře je vzácnou ukázkou  reflexe jeho první čínské zkušenosti, která měla po polovině 50.  let zásadní vliv na jeho budoucí tvorbu. Sklenář byl znám především jako grafik a  ilustrátor, ale právě v  60.  letech se začal výrazněji prezentovat i  svými plátny. Zpočátku byl ovlivněn romanticko-poetickým vnímáním světa, později se přiblížil surrealismu a  imaginativnímu malířství, jež se v  jeho tvorbě udržely poměrně dlouho. Během tříměsíčního pobytu v  Číně v  roce 1955 se zásadně proměnil  jeho  výtvarný výraz. Okouzlila  ho  zejména  čínská kaligrafie, která se stala základním stavebním prvkem jeho obrazů. Chápal ji jako výtvarný kód, s  nímž za použití zcela evropské techniky oleje experimentoval a  vytvářel tak vizuálně hluboké abstraktní malby prodchnuté poetikou asijského ornamentalismu. Právě v  předkládaném díle  Čínské  znaky  lze  výborně  sledovat  způsob,  jakým  se ve Sklenářově tvorbě propojilo abstraktní umění a  čínské znakové  písmo.  Na  první pohled nás obraz  vtahuje do  chaotické změti barev, skvrn a  čar přímo nabitých životem. Na druhý ovšem již můžeme rozečíst dva znaky, jež se svými jasnými liniemi rýsují zcela znatelně na rozčeřené hladině malby a vnášejí do obrazu hravost i hlubokou básnivost. Obraz daroval majitelce přímo autor v  době její aspirantury na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v  Praze, o  čemž svědčí  mimo  jiné  i  přípis  na  zadní  straně.  Při  konzultacích  posouzeno prof.  J.  Zeminou a  PhDr.  R.  Michalovou,  Ph.D.  Přiložena odborná expertiza PhDr.  K.  Srpa (cit.:  „[…]  Sklenář  byl jedním z  prvých evropských malířů, který dokázal propojit několik kulturních oblastí, jejichž syntéza přispěla k  formulaci nového, otevřeného obrazového prostoru na jedné straně a  autonomního znakosloví na druhé. Navázal tím na podněty Paula Kleea, jednoho z  nejoblíbenějších umělců v  tehdejším Československu. Tento obraz má silné výtvarné kvality, okamžitě dokáže zaujmout a  diváka si podmanit. […]“).