Zdeněk Sklenář (1910–1986)

Dobrodiní noci

Technika:olej na plátně

Datace:1938

Signatura:vlevo dole

Rozměry:31 x 43 cm

Provedení:rám

vyvolávací cena:‍1500000

dosažená cena:‍2200000

85. aukce, číslo katalogu 27

 

Obdivuhodná unikátní práce Zdeňka Sklenáře je ukázkou rané tvorby tohoto velice výjimečného umělce. Sklenář jak známo v polovině 50. let navštívil Čínu a tento pobyt zásadně ovlivnil směřování jeho vlastní výtvarné práce, která se dále vydala cestou specificky pojaté abstrakce postavené na práci s čínským znakem jako obrazcem a východní estetice vůbec. Tomuto zásadnímu mezníku jeho tvůrčí kariéry však předcházelo významné a po výtvarné stránce neobyčejně kvalitní období, kdy se reálné výjevy z městského prostoru nořily do modři nočního šera. Obraz Dobrodiní noci je velmi vzácným dokladem této etapy tvorby. Jeho tématem se stal blíže nespecifikovaný bulvár, jenž získává svou měkce laděnou světelností téměř magický charakter. Jemný svit měsíce vprostřed noční oblohy svou stříbrnou září osvětluje stromy lemující ulici a nechává ze tmy vystoupit tiché fasády domů. Práce je svou působností zvláštně něžná, k čemuž přispívají oble tvarované křivky budov i dynamicky pojaté zpracování celé scény, včetně mraků, stínovaných právě měsíčním světlem. V rámci Sklenářovy tvorby tohoto období se obdobná nokturna vyskytují hojně, přesto je toto dílo svým zpracováním i štětcovým rukopisem doplněným rytou i kreslenou linkou naprosto jedinečné a v kontextu autorovy malířské práce velmi vzácné. V levém dolním rohu je kromě dvojité signatury a datace 1938 do mokré malby vepsán nečitelný přípis. Ze zadní strany plátna je nedokončená malba zátiší s hroznem a jablkem, opět v tmavé barevnosti, odrážející Sklenářovu dobovou paletu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Noční světelná vize, měnící se v přízračnou barevnou férii na jednom z nejranějších obrazů Zdeňka Sklenáře, je natolik komplexní a do sebe soustředěná, že jej lze označit za jedno z jeho nejdůležitějších děl z počátku obsáhlé vlastní práce. S velkou pravděpodobností šlo o konkrétní místo na pražské Kampě, jemuž se několikráte věnoval, avšak Sklenář pracoval s určitými představami, které si volně pospojoval v imaginárním prostoru. […]“).