Jan Kubíček (1927–2013)

Rozdělené kosočtverce (tři dimenze)

Technika:akryl na plátně

Datace:1992–1993

Signatura:na rubu

Rozměry:181 × 60 cm

Provedení:rám

vyvolávací cena:‍700000

dosažená cena:‍950000

85. aukce, číslo katalogu 168

 

Reprezentativní série tří maleb je vynikající ukázkou práce jedné ze zásadních osobností generace nastupující na počátku 60. let Jana Kubíčka. Svébytný rukopis se u umělce začal projevovat na přelomu 50. a 60. let, kdy vytvářel obrazy pomocí barevných laků na lepenkovém podkladu. Stékáním laku vznikaly abstraktní kompozice, jejichž podobu Kubíček postupně ovlivňoval mechanickou manipulací s podkladem. Proces řízení malby se tak pro autora stává důležitým prvkem. Navzdory tvarové prostotě umělec nesledoval pouhou smyslovou kvalitu, ale směřoval k odhalení specifické duchovnosti. Barevná redukovanost celého konvolutu skvěle podtrhuje údernost mechanicky generovaných tvarů, jež ve svém základním obrysu přiznávají kosočtverec, ale duplikací geometrických ploch se postupně rozrůstají za jeho hranice. Tři dimenze jsou postavené na postupné degradaci síly hmoty do té nejsubtilnější, jež se už blíží pouhé lince, nejsilnější se naopak stává téměř jednolitou plochou, strukturovanou jen barevnou diferenciací. Dynamický růst kosočtverce se nám představuje ve své hluboké významovosti a stává se vizuální hrou nejzákladnějších výrazových prostředků. Autor tak ukazuje jinou formu analytické práce s obrazem, jež od meziválečného umění dospěla k obdivuhodné čistotě a racionální redukci svých forem. Práce pochází z rodiny autora a byla vystavena na výstavě Geokonstrukce, systémy a náhody (Galerie Zlatá Husa, Praha 2011) a rovněž v roce 2015 v německém Erfurtu (Jan Kubíček: Ein tschechischer Konstruktivist, Angermuseum der Landes-hauptstadt Erfurt). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického (cit.: „[…] Obraz Rozdělené kosočtverce je typickou ukázkou jeho zralé tvorby, v níž dospěl ke svému krajně úspornému, od všech zbytečných detailů oproštěnému projevu. […]“).