Jakub Bauernfreund (1904–1976)

Okno

Technika:olej na plátně

Datace:před rokem 1954

Signatura:vpravo dole

Rozměry:74 × 50 cm

Provedení:rám

vyvolávací cena:‍250000

dosažená cena:‍1200000

87. aukce, číslo katalogu 185

 

Vizuálně podmanivé a útulně působící dílo Okno představuje charakteristickou ukázku Bauernfreundova britského období tvorby a zároveň sběratelský unikát. Tento pozoruhodný slovenský umělec židovského původu musel z důvodu nacistické okupace Československa v roce 1939 emigrovat do Velké Británie, kde se mu časem podařilo prosadit na místní umělecké scéně. Na rozvoj jeho výtvarného projevu však více než Británie zapůsobila Paříž, kterou navštívil již v roce 1933 a kde ho uchvátila malba Marca Chagalla, André Massona a Amedea Modiglianiho. Dost možná to byla právě jedinečnost Bauernfreundova výtvarného projevu i kultury slova syntetizovaná ze soudobého pražského a pařížského uměleckého a myšlenkového podhoubí, která ho v Británii postavila na roveň jiných vysoce uznávaných umělců evropského původu, jakým byl například Oskar Kokoschka. V předloženém obraze nás jednoznačně zaujme modrá barevná harmonie s jemnými akcenty teplých barev v kombinaci s jedinečným výtvarným jazykem, velice subtilně se odkazujícím k lyrickému kubismu. Obraz byl roku 2015 vystaven v londýnské Sotheby's a je reprodukován v katalogu k výstavě Recent paintings by Jacob Bornfriend and Leonard Rosoman, která proběhla roku 1954 v londýnské galerii Roland, Browse and Delbanco (str. 85, kat. č. 37). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz Okno je přesnou ukázkou jeho práce z počátku padesátých let, která směřovala k výrazovému scelení jednolitého emotivního účinku, dosaženého modrou barvou, jež určuje podobu celého zátiší od stolu přes mísu s ovocem a vázu po závěs. Bauernfreund rozvíjel osobitou, jedinečnou pocitovost, a přestože zpracovával náměty, které byly v malířství běžné, jeho obrazy byly svou senzibilitou okamžitě rozpoznatelné. […]“).