Zdeněk Sklenář (1910–1986)

Červánky

Technika:olej na plátně

Datace:1946

Signatura:vpravo dole

Rozměry:80 x 74 cm

Provedení:rám

vyvolávací cena:‍4000000

dosažená cena:‍7600000

88. aukce, číslo katalogu 77 

 

Pozoruhodný obraz Červánky je mimořádně vzácnou ukázkou raného, kvalitního a na trhu zřídka se vyskytujícího období tvorby Zdeňka Sklenáře, které předznamenalo vrchol jeho tvůrčí činnosti. Magickým abstrakcím postaveným na základě asijského znakosloví, jež rozvíjel po své návštěvě Číny v roce 1955, totiž předcházel křehký, místy až naivistický výtvarný styl, do nějž se propisovala výrazná senzitivita a snivost. Přestože se Sklenář nikdy plně nepřihlásil k surrealismu, poetismu či artificialismu, jeho reflexe těchto progresivních evropských tendencí je více než zřejmá. Zoomorfní tvary svíjejících se hadů, ptáků a podivuhodných, nepojmenovatelných tvorů vytvářejí nesmírně živou kompozici. Pravděpodobně v ní doznívají těžké zkušenosti z druhé světové války, k nimž zde umělec paralelně klade rozpoutané animální pudy, uvolněné destruktivní instinkty a zápas mezi světlem a tmou, mezi dobrem a zlem. Dynamický charakter Červánků je navíc umocněn výrazným, sytým koloritem temně žhnoucích barev a rudých přísvitů, od nichž byl zřejmě odvozen i samotný název obrazu. Výjimečnost a atraktivitu této položky zvyšuje fakt, že byla od svého vzniku uchovávána pouze ve dvou soukromých sbírkách – jednou z nich byla sbírka tehdejšího profesora VŠUP Františka Muziky, kterému ji Sklenář daroval už v roce 1946 poté, co nastoupil na VŠUP na pozici asistenta. Obraz byl vystaven na autorově samostatné výstavě ve Vilímkově galerii (22. 10. – 14. 11. 1948, kat. č. 21) a na kolektivních výstavách v SVU Mánes (Generace Mánesa, duben 1947, kat. č. 255), v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou (Imaginativní umění 1930–1950, březen–duben 1964, kat. č. 66) a v Lucernu (Moderne Kunst der Tschechoslowakei, 20. 7. – 7. 9. 1947, kat. č. 50). Dílo bylo reprodukováno v autorově monografii z roku 1984 (F. Šmejkal: Zdeněk Sklenář, Praha 1984, kat. č. 54) a v knize České imaginativní umění (F. Šmejkal, Praha 1996, str. 358). Na zadní straně se nachází razítko z výstavy v Mánesu z roku 1947, štítek z Výstavy československého umění v Lucernu a autorova dedikace Františku Muzikovi. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Z. Sklenářem, autorovým synovcem. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Tento obraz je jedním z nejvýznamnějších, jež Zdeněk Sklenář namaloval po druhé světové válce. Má výjimečné téma, odkazující k hodině mezi psem a vlkem, k oblíbenému přechodu noci v den, ve kterém se vyjevují přízraky, v němž ještě není mysl zahlcena rozumovým rozvažováním, ale nechává se zahltit zjevujícími se bytostmi, které se na okamžik objeví, aby zase zmizely. Tento obraz je základním východiskem všech následujících Sklenářových obrazů, archetypálním vyjádřením jeho vnitřního, do sebe uzavřeného a ze sebe se vyvíjejícího světa, který se řídí vlastními zákonitostmi: Sklenář zde vyjádřil stavy, které jej pronikaly již od konce třicátých let, nicméně pro něž teprve hledal přesné výtvarné, osobitě vyhraněné tvarosloví. […]“ ).